Amazon Sverige föreläsning

Amazon Sverige: Så reagerar svenska e-handlare på Amazon!

Publicerat av

Idag var jag iväg på ett spännande event, anordnat av Eseco på Malmö Börshus och jag fick tillsammans med ett gäng experter – alla på sina egna områden prata om Amazon och vad vi tror att en lansering i Sverige skulle innebära för marknaden. Exceiting stuff!

Vi fick lyssna på Tobias Sjölin från e-handelsjätten Boozt.com, på Kristoffer Hillhammar från Jetshop som snackade trender inom e-handel, Klas Sjöberg från LogTrade om vart logistiken är på väg, Pontus Geborec från Ecomatic som fokuserade på den mindre e-handlaren (och dessutom berättade om Malmös nya e-handelspark som ska lanseras inom kort 😍). Och sen jag då, som såklart fokuserade på möjligheterna med marknadsföring på Amazon och product listing optimization.

Amazon – blessing or curse?

Inför föreläsningen ville jag ta tempen på marknaden och våra e-handlare, vad känner folk egentligen inför den kommande lanseringen? När blir den av och vad är för och nackdelarna? Jag gör med jämna mellanrum olika typer av undersökningar och utvärderingar, och i vanliga fall är det ganska svårt att få uttömmande svar på frågor. Men inte i detta fallet, det märks att många är engagerade och gärna delar med sig av sin syn i frågan.

Kommer Amazon Go till Sverige?

Min första fråga var: Tror du att Amazon kommer att lansera i Sverige under 2018?

En övervägande andel svarade nej på frågan:

75% nej

25% ja

Min andra fråga var: Är du positivt eller negativt inställd till Amazons svenska lansering?

Här var det inte riktigt lika solklart, men ändå klarare än resultatet i det svenska valet..

57,1% positiv

26,8% vet ej

16,1% negativ

Min tredje fråga var: Hur tror du att Amazons lansering i Sverige kommer att påverka e-handeln?

Och här kommer det som jag tycker är allra mest intressant, de faktiska åsikterna om vad som gör Amazons lansering positiv eller negativ. Så många bra svar!

“Step up the game”

  • Jag tror att den kommer påverka positivt och att vi kan ta efter det som Amazon gör så bra. Jag tror Amazon får svenska E-handels “jättar” att “step up the game”
  • De små e-handlare som är nischade kommer troligtvis må bra medans de större behöver upp på tå.

Logistik & service

  • Kommer sätta högre press på befintliga handlare, inte minst inom logistik. Dock kommer de inte att förändra marknaden i grunden om de går in i Sverige, man kan inte jämföra med deras impact på USA där de hade first mover advantage, analogt mot att man inte kan jämföra JD’s impact i Kina mot eventuella andra marknader. Sen är jag inte övertygad om att Amazon kommer gå in med ett lokalt ehandelserbjudande i Sverige på många år.
  • Högre krav på logistikplanering och ökat fokus på hur kundens behov kan lösas i konkurrens mot Amazon.
  • Förhoppningsvis bättre logistik.
  • Små butiker kommer bli tvungna att äntligen förstå att service är viktigt samt att leveranser kommer fram snabbt.
  • Det kommer vara en oro på marknaden till en början. Jag tror att fler och fler företag kommer ansluta sig till amazon via vendor deals men också kommer småföretagare att få tillgång till en global marknad vilket främjar företagandet. Ja, butiksdöden kommer fortsätta men convenience kommer öka och enda anledningen till att Amazon fungerar är för att man logistiskt utklassar all annan e-business. Jag tror dock att ecom-stjärnor såsom apotek kommer behålla sin position, Amazon är inte ett lika stort hot för dem. Men eshopar som inte erbjuder enkel användarupplevelse och snabb leverans kommer dö ut.
  • Based on what I have seen in the US, it’s going to continue to morph customer expectations concerning factors like delivery times and costs and make it even more difficult for small ecommerce platforms or shops to lock down sales.

Konkurrens

  • Negativt, konkurrera ut lokala e-handelsföretag som inte kan leva på små marginaler eftersom de inte har volymerna.
  • Stor påverkan i en mängd branscher. Framförallt branscher som hemelektronik, förbrukiningsvaror, leksaker etc. Där vi Sverige idag har föera väldigt starka och dominerande aktörer. De som endast byggt upp sin affärsmodell på att vara billigast kan komma att få det tufft. De som byggt upp kundlojalitet och erbjuder något mervärde för kunden kommer klara sig bättre.
  • Amazon kommer göra livet svårare för företag som säljer billiga prylar från Asien. För etablerade varumärken inom e-handel kommer amazon snarare kunna anses att vara ytterligare en kanal att marknadsföra sig via.
  • Konkurrensen kommer öka!

Uppsving för marknadsplatsen

  • Det kommer att skapa ytterligare incitament för att e-handlare i större grad slutar att vara “egen e-butik” och istället går över till att bli en del av en större marknadsplats/galleria.
  • Uppsving för marknadsplatser generellt.
  • Amazon är dyra, svåra att jobba med, bryr sig inte om den lilla e-handlaren och har lång historia av att blåsa företag på ren princip och skadeglädje. Det enda positiva som kan komma från Amazons intåg är att konsumenter kommer att få en djupare förståelse för vikten av e-handel och marknadsplatser.

Ökar onlineköp

  • Äntligen lite fart på det hela, dom kommer hjälpa till att leda till ännu fler köp online! Både wish och aliexpress hjälper oss i rätt riktning enligt mig.

Påverkar inte nämnvärt (på kort sikt iallafall)

  • Mindre påverkan. Alla här kan engelska och har kunnat köpa från amazon tidigt.
  • Inte jättemycket på kort sikt. Svenskar handlar redan mycket där och beteendet ändrar sig inte tokfort. På sikt blir effekterna större men e-handelsmässigt inte lika dominerande som i USA. Amazon kommer sannolikt bli viktigare som totalleverantör, logistik, marknadsplats, annonsarena.

Priserna pressas

  • Lite mer prispress.
  • Priskrig.
  • Snittpriser kommer att gå ner, produktutbudet kommer att öka dramatiskt
  • Pressade priser, svårare läge för små aktörer som kan tvingas in i amazons system men obetänkt hjälper dem uppnå den kritiska massa av säljare som behövs för att deras modell öht ska fungera.

Öppnar upp för nya kundgrupper

  • Det kommer öppna upp för nya kundgrupper som man inte ville få tag på på annat sätt.

Bra, om du har en unik produkt

  • Andra marknadsplatser kommer nog att få det svårt men varumärken samt specialister/unika retailers kan använda plattformen till att nå ut till en större målgrupp och på så sätt växa intresset för sitt unika utbud.
  • Unik produkt som ej påverkas.

Övriga tankar

  • Det blir som det blir.
  • Det kommer bli tuffare för multibrand-stores, än för handlare med eget varumärken (om de utnyttjar möjligheten att sälja den vägen). Men samtidigt tror jag att oron till viss del är överdriven. Vi har ungefär samma digitala mognad som Nya Zealand där Amazon lanserade för fem år sedan. Där har Amazon “bara” ca 18% av marknaden. Här har det alltså gått ytterligare fem år och kunder har rutiner och byggt upp tillit till varumärken de uppskattar. I alla fall de e-handlare med en utarbetad lojalitetsstrategi. De kommer att tappa mindre än de som inte har det.
  • Branschens tillväxt i Sverige ligger årligen på ca 14 procent, och det kommer att stiga lite när (om?) Amazon lanserar här. Men en stor del av ökningen från de 14% kommer att tillfalla dem, men inte allt – det kommer att spilla över på andra aktörer också. Så tror jag. 🙂
  • Fler till marknadsplatsen, vässa kringliggande aktörer (logistik, leverans, uttagsställen, statsplanering etc.). Sedan kommer dom bli ytterligare en kanal etablerade och nya handlare kan sälja via, vilket i sin tur gör oss på marknaden bättre på att se fördelar (och nackdelar) med e-commerce.
  • Positivt
  • Osäker
  • Dominera branschen.
  • Till en början men inte i längden. De finns plats för alla marknader.
  • Ytterligare en massa billigt Kinaproducerat skräp som smutsar ner miljön och slår undan fötterna för svenska företag.
  • Sverige har redan extremt många duktiga e-handlare till skillnad från i övrigs länder som Amazon lanserat i. Köpupplevelsen på Amazon är noll. Det enda som kan hota är om leverantörerna börjar sälja själva till lägre priser.
  • För konsumenter: positivt. För e-handlare, speciellt mindre aktörer: negativt.
  • De som inte klarar av att anpassa sig kommer att försvinna.

Over and out!

Fortsätt gärna att svara på frågorna i enkäten, den finns öppen fram till det faktiskt är så att Amazon har lanserat i sverige. Och stort tack till alla er som tagit er tiden att svara på mina frågor!

Jag och mina kollegor är ofta och gärna ute och föreläser om digital marknadsföring, kontakta oss gärna om du är intresserad av att höra mer!

PS. Under min föreläsning visade jag ett kort klipp från en av mina favoritkomiker Hasan Minhaj som i sin Netflix-show ägnar ett helt avsnitt åt Amazon. Du kan se hela avsnittet på Youtube!

Dela gärna!