SEO-optimera ditt nyhetsrum

Förra veckan gästade jag Mynewsdesk på deras frukostseminarium och fick prata om SEO för nyhetsrum. Principerna är detsamma som vanlig SEO – alltså använd ditt sunda förnuft och glöm aldrig ställa följande frågor om din webbplats/nyhetsrum: Vem är det till för? och Vem är avsändaren? Varför skriver/publicerar jag detta? Vad ska dina besökare här och…

Läs mer

Google Consumer Barometer – trender!

Google Consumer Barometer samlar statistik från hela världen över hur användandet av internet ser ut och nu har äntligen siffrorna för 2016 kommit. Jag har samlat lite viktiga insikter och väljer att fokusera på trender på den svenska marknaden. I undersökningen får vi en översikt över trendande data, målgruppsundersökningar och en djupgående undersökning över hur vi använder…

Läs mer

En ovetenskaplig teori om Google bildsök!

Enligt en fullkomligt ovetenskaplig teori baserad på mig själv och min intuition så vill jag påstå att Google bildsök används mer och mer. Jag anar även att de flesta använder bildsöket dagligen!   Åh, de var snygga! Det finns lite olika anledningar till att jag använder bildsök, främst är det när jag hittat något som jag vill…

Läs mer

Tjäna pengar med affiliate marketing!

Affiliate-marknadsföring och affiliate marketing – vad är det? Affiliate marketing är en online marknadsföring som är nästan lika gammal som internet själv. En marknadsföring som är resultatbaserad, flexibel och (om du är publisher) inte kräver vare sig produktlager eller betallösningar. Tycker du att det låter smidigt? Jag också! Affiliate marketing från A till Ö Redan för 15-20…

Läs mer

Content marketing VS. Content marketing strategy

Vi ska börja med att reda ut begreppen content marketing strategy – som man kan översätta rakt av till innehålls marknadsförings strategi och content strategy – som då blir innehållsstrategi. Vad är då skillnaden på dessa? Eller finns det någon skillnad? Första spontana svaret är – Ja, självklart är det skillnad! Men det är en…

Läs mer

Få dit videoklipp att ranka på Youtube!

Varje minut laddas mer än 100 timmar med videoklipp upp på Youtube. Hur ska just din video ha en chans att synas i denna videodjungel? Jag ska ge dig några tips på vad du kan göra för att påverka sökresultatet på Youtube och få besökarna att hitta just din video.   SEO-anpassa din YouTube-kanal! Du…

Läs mer

Event tracking i GA – hur fungerar det?

Genom att lägga in spårningskoden för Google Analytics på din webbplats kan du få insikter i var besökarna kommer ifrån, vilka sidor de besöker och hur länge de stannar. När du skapar mål får du möjligheten att spåra exempelvis en sida som har lästs in efter att besökaren har fyllt i ett formulär, ett besök…

Läs mer

Vad ska du göra i sommar?

Sommaren – den bästa tiden för certifiering! Sommarmånaderna är den perfekta tiden för jordgubbar, hängmatta och en bra bok. Eller strandhäng, sena kvällar utan måsten och i mitt fall att stanna inne en hel dag trots 25 grader och sol ute – bara för att jag kan! Men, nu ska jag sluta läska er med…

Läs mer

Google Expanded Text Ads äntligen i Sverige!

Har ni hört talas om superskrällen i Google AdWords? Jo – nu ska vi äntligen få mer utrymme och fler tecken i textannonserna! Vi som har jobbat länge med AdWords förstår hur stort detta är. I mitt fall har jag levt enligt följande teckenbegränsningar under 10 år: 25 tecken i rubriken 35 tecken i beskrivningsrad…

Läs mer