Vad är en bra länk?

Vad är en bra länk?

Publicerat av

Den senaste veckan har åter igen diskussionen om dold marknadsföring i bloggar och andra sociala medier blossat upp. Reklam i sociala medier som exempelvis Instagram, Facebook, Twitter och YouTube ger företagen en grym exponering och är ofta en riktigt bra investering om det hela sköts på ett snyggt sätt.

Vad betyder länkar för placeringen?

När det kommer till externa länkars betydelse för sökmotoroptimering så är troligen de allra flesta överens om att de kan ha en stor påverkan på webbplatsens placering i det organiska sökresultatet. Vi på TopVisible brukar prata om att sökmotoroptimering inte enbart handlar om att jaga placeringar utan framför allt om hur vi driver organisk trafik. Och inte bara trafik, utan relevant trafik.

Och det är så alla företagare bör tänka när det kommer till att arbeta med länkar – en länk handlar inte enbart om att påverka placeringen i Googles sökresultat. En länk handlar om att du vill sälja dina produkter eller tjänster och har möjlighet att göra detta via en väl avvägd produktplacering i en relevant blogg.

Länkar från bloggar

Ett bra bloggsamarbete boostar inte bara dina placeringar utan dessutom din försäljning!

 

Hur vet du hur bra en länk är?

Det enklaste sättet att avgöra hur bra en länk är, är att bland andra ställa sig följande frågor:

  • Är det troligt att bloggaren skulle skriva om din produkt/tjänst om du inte tagit kontakt med dem?
  • Hur många läsare har bloggen?
  • Står den potentiella vinsten i försäljning, länkkraft och varumärkesbyggande i paritet till ersättningen bloggaren kräver?
Reklam i blogg - Trendenser

Ett bra exempel på hur det kan se ut från Trendensers grymma inredningsblogg!

Men vilka regler är det egentligen som gäller?

Om du som företag funderar på att köpa ett sponsrat inlägg för att öka försäljningen av dina produkter eller få bättre placeringar på Google – se till att bloggaren berättar i texten att de publicerar i samarbete med er!

Lagen är ganska solklar:

När ett inlägg innehåller reklam så ska detta tydligt framgå och det ska även vara tydligt vem avsändaren för reklamen är!

När ett inlägg i en blogg är reklam ska detta tydligt framgå för alla som läser inlägget. Det kan visas på olika sätt, till exempel genom att det står ”annons” eller liknande i inlägget eller genom att bloggaren förklarar i text att hen har fått betalning eller annat för att skriva om produkten.*

Ni kan läsa mer i följande dokument som innehåller rekommendationer från Sveriges Annonsörer och beskriver hur samarbeten med bloggare och andra sociala influencers bör fungera!

Allt om SVTs granskning: #DOLDREKLAM

Vill ni vet mer om hur vi på TopVisible arbetar med sökmotoroptimering och länkar, kontakta mig på 0723-26 87 00 så bokar vi in ett möte!

*Konsumentverket

 

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *