Google

Sökordsanalys: Så gör du den perfekta analysen för SEO!

Publicerat av

Sökordsanalys

Grunden till en grym SEO-strategi är att ha koll på vilken målgrupp företaget vill nå och hur de beter sig. Vilka forum använder de för sök och hur söker de. En makalöst snygg webbplats eller annons ger dig tyvärr ingenting om den inte får besökare. Sen ska det ju vara rätt besökare också, de som faktiskt har ett intresse för det du vill ha sagt eller sålt. Därför tänkte jag ge er verktyg för att göra en grym sökordsanalys som kan ligga till grund för nästan allt ni gör på nätet!

Verktyg

1. Brainstorm – börja med att samla ett gäng från företaget (eller vänner om du jobbar själv), gärna i olika åldrar med olika arbetsområden. Avsätt tid för mötet och kom på så många sökord/sökfraser ni bara kan. Skriv ner alla sökorden i ett excel-blad.

2. Kolla på dina konkurrenter, vad verkar de vilja optimera mot och vad skriver de om? Om du inte vill gå igenom deras webbplatser manuellt så kan jag tipsa om att använda verktyg som Ahrefs (med sökvolym) eller Screaming Frog.

3. Sedan Google AdWords sökordsplanerare tagit bort möjligheten att se relaterade sökord så får vi vända oss till andra verktyg för att få förslag på relaterade sökord. Testa till exempel Ahrefs Keyword Explorer.

Ahrefs Keyword Explorer

Ahrefs Keyword Explorer – förslag på relaterade sökord.

 

Ett annat sätt att få fram relaterade sökord på är att använda Google sök, testa att skriva in ett sökord du vill synas på och få förslag från Google på kombinationer med ordet i sökrutan. Gör ett mellanslag efter ordet och du får upp nya förslag – fortsätt med att skriva a b c osv.

Hjälp med sökordsanalys

När du gjort en sökning får du även förslag på sökningar relaterade till sökordet.

relaterade sökord

Om du vill effektivisera processen så kan du använda dig av exempelvis keywordtool.io

4. Trender. Vad söker folk efter just nu? Google Trender är perfekt att använda för inspiration till exempelvis blogginlägg.

5. Nu har du förhoppningsvis en gedigen lista med sökord och sökfraser och det är dags att bena ut vilka sökord som du ska satsa på. Sortera dina sökord efter sökvolym och relevans för att välja ut vika som ska användas till din webbplats och var.

Så använder du sökordsanalysen

Sitemap

Sitemap sökordsanalys

Bygg din webbplats efter hur användarna beter sig!

 

Välj inte titlar, menyer och innehåll på er webbplats på måfå. Utgå ifrån sökordsanalysen när du bygger strukturen på sidan.

Bloggschema

Att komma på intressanta bloggämnen är inte helt lätt, vad vill era besökare egentligen läsa om? I din sökordsanalys kommer du att sortera bort en massa sökord som inte är relevanta för en helt egen sida på webbplatsen men perfekta för att blogga om. Ta vara på dem i bloggen eller på inspirationssidan!

Och sist men inte minst, glöm inte att en sökordsanalys inte är beständig. Du kommer att behöva uppdatera den med jämna mellanrum då vårt sökbeteende och tekniken ständigt utvecklas och förändras. Lycka till!

Behöver ni hjälp med en sökordsanalys? Kontakta oss gärna så berättar vi mer!

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *