SEO för Baidu i Kina

Sökmotoroptimering för Baidu i Kina

Publicerat av

Tidigare har vi skrivit ett inlägg om att Google inte är den största sökmotorn i alla länder. Förra gången gav vi tips på hur ni jobbar med sökmotoroptimering i Ryssland och nu tänkte vi presentera rekommendationer för sökmotorn i Kina. I Kina är det Baidu som är den största sökmotorn med 82% av sökningarna som görs online. Google ligger på andra plats med endast 10%. Nedan kan ni ta del av saker som ni bör tänka på när ni sökmotoroptimerar för Baidu.  

Teknik

Det finns motsvarande verktyg för Search Console (Baidu Webmaster Tools) och Keyword tool (Baidu Keyword Research Tool). Precis som för Google är det viktigt att se till så att er robots.txt och sitemap är korrekta. Tänk öven på att se över http-svarskoder och kontrollera så att det inte finns några varningar i Baidu Webmaster Tools.

Vikta tekniska saker att tänka på:

  • Page Speed är ännu viktigare
  • Bygg en simpel webbplats. Sökmotorn har inte lika utvecklade verktyg som Google
  • Använd inte Frame och iFrame
  • Sökmotorn i Kina kan inte spindla Flash, Javascript eller Ajax

Innehåll

Det som skiljer sig jämfört med Google är:

  • Titlarna kan vara 80 tecken långa
  • Metabeskivning och meta keywors är rankingfaktorer
  • Tänk på språket. All kinesiska är inte kinesiska för Baidu. Det ska vara traditionell kinesiska utan slang och utländska språk som engelska och franska rankar inte högt
  • Sökmotorn har inte lika utvecklade verktyg som Google och därför brukar inte hela sidan kunna spindlas. Tänk därför på att ha viktiga sökord i toppen av sidan
Skriva content till Baidu

Tänk på att använda dig av traditionell kinesiska när du skriver content!

Off-page

Kvalitativa länkar från relevanta webbplatser har länge inte ansetts vara en rankingfaktor i Kina. Det har ändrats och är nu viktigt även om det inte är lika viktigt som för Google. Baidu har länge värdesatt kvantitet framför kvalitet men kvaliteten blir allt mer viktig och sökmotorn närmar sig nu Googles sätt att värdera länkar.

Kina

I Kina är det oerhört viktigt att din webbplats är “kinesisk”. Domänen bör vara en .cn-domän eftersom det prioriteras framför .com och .net. Baidu vill även att ditt webbhotell ska vara kinesiskt, det ska finnas en fysisk adress i Kina på din webbplats och du bör ansöka om en ICP license. ICP står för Internet Content Publishing och är en licens som staten tillhandahåller. Det är inte svårt att erhålla licensen men det kan ta upp till en månad att säkerställa att alla dokument är korrekta. Utan licensen är det i princip omöjligt att synas på Kinas största sökmotor.

Sammanfattning av SEO för Baidu

Det är väldigt svårt att bli framgångsrik på Baidu om du inte har en kinesisk webbplats med alla komponenter som det innebär. Din webbplats måste även vara väldigt simpel så att siten går att  spindla och helst ska sökorden vara högt upp på sidan. Onpage-komponenterna prioriteras lite annorlunda och Baidu är ännu inte lika hårda som Google när det gäller att ha kvalitativa länkar till siten.

Vill du veta mer om SEO för den största sökmotorn i Kina? Kontakta Johanna!

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *