Lär dig skriva en bra metabeskrivning

Lär dig allt om hur du skriver en bra metabeskrivning!

Publicerat av

Veckans blogginlägg kommer att handla om hur man skriver bra och klickvänliga metabeskrivningar. Metabeskrivningar är en del av arbetet och strategierna med sökmotoroptimering, än om de inte har en direkt påverkan på hur Google rankar ens sidor. Vill du veta allt om hur du skriver en simpel, säljande och bra metabeskrivning? Fortsätt då för allt i världen att läsa dagens inlägg!

Vad är en metabeskrivning?

En metabeskrivning är en kort textremsa på din site som talar om vad landningssidan handlar om. Metabeskrivningen är inget som syns direkt på landningssidan, utan är snarare en textremsa som berättar för Google och Googles användare vad landningssidan har för innehåll. Den hittas i Googles sökresultat (Se bild nedan) och även i källkoden på landningssidan. Metabeskrivningen skall vara kort, koncis, unik och säljande!

Så skriver du en bra metabeskrivning för sökmotorer

Hur många tecken bör metabeskrivningen innehålla?

Metabeskrivningar som är anpassade för desktop bör vara mellan 150-160 tecken långa. Det kan skilja sig lite, beroende på vilka typer utav tecken man använder. Men en bra riktlinje är 155 tecken. Är metabeskrivningen längre än 160 tecken ”klipper” Google av den och visar endast de tecken som ryms inom 160 teckensgränsen. Är du osäker på ifall längden är rätt på dina metabeskrivningar? Prova isåfall Yoast SEO plugin till WordPress(om du nu har en wordpress-site) eller använd dig utav teckenräknare i ett excel-ark. Så får du en bra hum om hur dina metabeskrivningar står sig.

Som vi alla vet används mobil- och tablet allt mer frekvent och metabeskrivningar för dessa två enheter bör vara något kortare. Vet man med sig att man har ett stort antal användare från mobil och tablet, bör man snarare försöka anpassa sina metabeskrivningar efter dessa enheter. Antal tecken för metabeskrivningar på tablet och mobil skiljer sig något från desktop och det är inte helt glasklart hur många tecken som sägs vara det optimala. Men att hålla sig mellan 120-140 tecken när man skriver metabeskrivningar för mobil och tablet är nog ingen dum idé!

Vad bör din metabeskrivning innehålla och vad bör man tänka på när man sätter sin strategi?

– Desktop: Max 155 tecken
– Mobil och tablet: Håll dig mellan 120-140 tecken.
– Kort och koncist!
– Inkludera sökordet i metabeskrivningen, (1-2 gånger.)
– Nämn eventuella USP:ar. Om det så är fri frakt, snabb leverans, låga priser etc.
– Avsluta med en call to action! Beställ idag, läs mer, köp online etc.

Tänk även på att metabeskrivningarna skall vara absolut unika för varje landningssida. (Ja du läste rätt, absolut unika! Det är ett tidskrävande arbete som måste göras!) Google är inget stort fan av duplicerat innehåll!

Har metabeskrivningen något SEO-värde?

Innan 2009 var metabeskrivningar en rankingfaktor hos Google. Innehållet i metabeskrivningen sades då bidra till en förbättrad ranking. Ju bättre fokus på sökordet i metabeskrivningen, desto bättre skulle man ranka. Men under senare år har Google gått ut och meddelat att metabeskrivningar inte längre har något direkt SEO-värde, då en väloptimerad metabeskrivning inte generar en högre rank än en ickeoptimerad metabeskrivning.

Det är dock väldigt viktigt att poängtera att metabeskrivningar fungerar som en ”säljpitch”/ ”annonstext” för landningssidan. En bra metabeskrivning som genererar klick(hög CTR) och som drar besökare till siten är naturligtvis mycket bättre än en ickesäljande metabeskrivning som inte drar några klick. Larry Kim hävdar i detta inlägg att CTR och användarbeteende är något som Googles algoritm tar allt större hänsyn till. Högre CTR sägs leda till en bättre rank i sökresultatet. Således skulle man alltså kunna säga metabeskrivningar kan ha en ”indirekt påverkan” på sitens SEO. Något som är värt att tänka på!

Detta var en kortare introduktion och uppdatering kring hur man skriver en bra metabeskrivning. Har du fler frågor eller funderingar kring dagens inlägg? Eller har du kanske fler tips och trix att dela med dig utav när du skriver metabeskrivningar? Lämna gärna en kommentar eller tipsa oss idag!

Dela gärna!