Andas inte under vattnet

SEO-optimera ditt nyhetsrum

Publicerat av

Förra veckan gästade jag Mynewsdesk på deras frukostseminarium och fick prata om SEO för nyhetsrum. Principerna är detsamma som vanlig SEO – alltså använd ditt sunda förnuft och glöm aldrig ställa följande frågor om din webbplats/nyhetsrum:

Vem är det till för? och Vem är avsändaren?

Varför skriver/publicerar jag detta?

Vad ska dina besökare här och göra?

Hur gör jag på denna sidan? Vad förväntas?

 

Sunt förnuft

SEO är mestadels Sunt Förnuft

 

Varför SEO-optimera sitt nyhetsrum?

Jo, för att synas bättre på Google såklart, det är ju trots allt det SEO handlar om.

1. En anledning till att SEO-optimera sitt nyhetsrum är att en ny produkt/tjänst eller en nyhet ska få lite extra synlighet på Google. I exemplet nedan är sökfrasen “picknickkorg rotting” och då presenteras olika resultat för detta – ibland dessa hittar vi en artikel från ett nyhetsrum på Mynewsdesk där man kan köpa just en picknickkorg i rotting.

2. En annan anledning att optimera sitt nyhetsrum för SEO är att äga sitt varumärke i Googles sökresultat. Hur kan man då “äga” sitt varumärke? Jo, med det menar jag att du fyller Googles första sida med information om er från olika webbplatser. Exempel på olika sidor som kan handla om er är:

  • Er webbplats
  • Er Facebook-sida
  • Ert Twitter-flöde
  • Er LinkedIn profil
  • Google My Business
  • m.fl. m.fl.

    mynewsdesk i ett sökresultat

    Exempel på en Mynewsdesk-sida som del av en sökning på ett varumärke

 

Vilka SEO-faktorer bör man tänka på i ett nyhetsrum?

Eftersom du inte äger själva plattformen Mynewsdesk kan du inte påverka så mycket i form av teknik osv, du bör självklart tänka på att inte lägga upp för stora bilder men i övrigt kan du inte påverka den tekniska biten av SEO. Det du kan fundera på är följande on-page faktorer:

Sökordsanalys – gör alltid en sökordsanalys (se checklistan i slutet för tips på verktyg till din sökordsanalys) så du vet vilket som är det mest lämpliga huvudord per artikel/press release.

Titel/H1/URL – Dessa 3 faktorer bestäms av vilken Rubrik du skriver i Mynewsdesk. Se alltså till att ditt sökord kommer tidigt i rubriken så att den därmed kommer tidigt i URL, H1 och Titel.

Meta Description – I Mynewsdesk plockas metabeskrivningen från fältet “Sammanfattning”. Se till att ha med ditt utvalda sökord 1-2 gånger i denna text. Tänk även på att för Googles skull bör sammanfattningen vara max 148 tecken. Sammanfattningen kan vara 400 tecken enligt Mynewsdesk men beroende på syftet med texten så tänk på längden. Är texten längre är 148 tecken kommer Google att klippa av texten och du riskerar att stå med en avhuggen mening.

Bilder – Bilderna du lägger in kan du inte ge alt-taggar tyvärr. Alt-taggen en bild får hämtas ifrån Rubriken så försök att ha bilder som illustrerar ämnet väl.

Länkar – Du belönas inte av Google för att du lägger in länkar i dina artiklar och nyheter men du straffas inte heller. Du bör lägga in länkar till din webbplats och/eller andra webbplatser där det känns relevant och där kundupplevelsen blir rikare. Det kan dessutom leda till att din webbplats får mer trafik och det uppskattas!

 

seo-faktorer i nyhetsrum

De rödmarkerade bubblorna är de SEO-faktorer ni bör tänka på i ert nyhetsrum

Avslutande checklistor som kan vara bra att ha att titta igenom inför nästa publicering


  1. Checklista inför nästa publicering:

  2. Kolla genom en enkel sökordsanalys vilket som bör vara ditt huvudord
  3. Vad står i rubriken? Ditt huvudord långt fram!
  4. Använd sammanfattning – inte för lång
  5. Använda huvudordet i den löpande texten
  6. Använd unikt material

 

Verktyg att använda till din sökordsanalys:

  1. Google Keyword Tool / Sökordsplaneraren
  2. Übersuggest
  3. Keyword.io
  4. Google Trender
  5. Google Analytics
  6. Google Search Console
  7. Din hjärna 🙂

Om Mynewsdesk

Mynewsdesk lärde vi känna när vi delade kontor i ett par år – ett härligt gäng med en riktigt bra produkt. I deras verktyg kan du nå ut till journalister och andra intressenter som vill hänga med i det senaste. Det är alltså ett verktyg där du kan skriva och sprida dina press releaser, nyheter och artiklar.

Hör gärna av dig om dina erfarenheter med nyhetsrum och hur du använder det?

Dela gärna!