Yandex är den största sökmotorn i Ryssland

SEO för Yandex i Ryssland

Publicerat av

Google är inte den största sökmotorn i alla länder. I Ryssland är det Yandex som dominerar med 60% medan Google endast får drygt 30% av sökningarna online. Vill du marknadsföra dig online i Ryssland är det därför väldigt viktigt att du kan SEO för Yandex. Nedan har jag sammanställt några tips och viktiga saker att tänka på för att lyckas på den största sökmotorn i Ryssland.

Teknik

Det finns motsvarande verktyg för Search Console (Yandex Webmaster) och Keyword tool (Keyword statistics). Precis som på Google är det viktigt att se till så att robots.txt och sitemap är korrekta. Se även över http-svarskoder och varningar.

Nytt sedan februari i år är det har lanserats en algoritm där mobilanpassad webbplats är en rankingfaktor när det kommer till sökmotoroptimering. Algoritmen heter Vladivostok och är även den döpt efter en rysk stad precis som Yandex tidigare uppdateringar. Redan i november började de markera upp “mobile version” för de webbplatser som var mobilanpassade men rankingfaktorn kom först i år.

Mobilanpassad webbplats är sedan februari i år en rankingfaktor.

Geo-Targeting (lokal SEO)

Geo-targeting är en viktig skillnad och unik funktion för för den populära sökmotorn i Ryssland. Om Yandex anser att sökfrasen är regionsbaserad utgår sökmotorn ifrån IP-numret där sökningen görs och visar resultat som tillhör just den regionen. Yandex kan även visa sökord för flera olika regioner om sökordet inte anses vara regionsbaserat.

Sökmotorn kontrollerar IP-numret automatiskt men det kan hända att webbplatsen visas i fel region. Detta kan ändras i Yandex Webmaster. Vill ni synas i flera olika regioner så måste detta anges i Yandexkatalogen. Dock är det viktigt att veta att ni endast kan synas i 7 olika regioner.

Fira dina framgångar

Vi på TopVisible firar våra framgångar! Vill du kunna fira dina framgångar på Yandex så tänk på att onpage-prioriteringen är annorlunda än för Google.

Innehåll

Det som skiljer sig jämfört med Google är:

  • Titlar kan vara något längre
  • Meta keywords är värdefulla
  • Metabeskrivningar kan anges men det är inte säkert att de använder den i snippet
  • Yandex är ännu bättre på att definiera unikt innehåll
  • Åldern på domänen är ännu viktigare 
  • Att ha med sökordet i url:en är viktigare 

 

Länkar som rankingfaktor är tillbaka sedan 2015. Skillnaden är att även dåliga länkar nu kan påverka negativt.

Off-page

Precis som på Google är ett naturligt länkbygge från kvalitativa webbplatser viktigt. Yandex tog bort länkbygge som rankingfaktor i slutet av 2013 på grund av att marknadsförare använde sig av autogenererade länkar som gav högre ranking. I början av 2015 lanserades en ny rankingalgoritm som döptes till Minusinsk där länkar åter igen blev en rankingfaktor. Förra gången länkar ingick i algoritmen kunde länkar endast ha en positiv påverkan men med den nya algoritmen påverkar även dåliga länkar negativt. En annan skillnad är att ankartexter inte är relevant för Yandex.

Kvalitet

Yandex har, precis som Google, ett antal riktlinjer som bör följas:

  • Skapa en användbar webbplats
  • Tänk på användarna först och sökmotorn i andra hand
  • Sökorden du syns på ska vara relevanta för ditt innehåll
  • Engagerande innehåll
  • Ha endast länkar på din webbplats som är användbara för användarna
Spela pinigs och prata Yandex

Kom gärna förbi vårt kontor och spela rundpingis. Vi kan prata Yandex mellan varven!

SEO-resultat på Yandex

Att bli framgångsrik på sökmotorn och ta höga placeringar kan ta upp mot ett år. Yandex indexerar webbplatser betydligt mer sällan och algoritmen MatrixNet (motsvarighet till PageRank) behöver längre tid på sig.

Sammanfattning

Yandex prioriterar lite annorlunda gällande onpage-faktorer. Det tar längre tid att få resultat och den lokala SEO:n skiljer sig från Google. Utöver det är sökmotorn väldigt lik Google och det mesta handlar om att skapa en kvalitativ och användarvänlig webbplats.

Kontakta gärna Johanna om ni vill veta mer om hur ni lyckas med SEO i Ryssland!

Dela gärna!