Nya Google-uppdateringar: Panda 4.0 och Payday 2.0

Publicerat av

I förra veckan offentliggjorde Google sina senaste större uppdateringar:
Panda 4.0 och Payday 2.0.

Hur påverkar det våra sökresultat?

Den första Panda-algoritmen kom redan i 2011 och har sedan dess uppdaterats minst 20 gånger. Google har tidigare uttalat att man inte kommer offentliggöra några uppdateringar framöver så att man rent faktiskt går ut nu och gör detta signalerar att detta är en uppdatering som kommer ha en större effekt på sökresultatet. Panda-algoritmen riktar sig mot innehåll av låg kvalitet och har ett mål om att förbättra kvaliteten på sökresultaten och visa mer kvalitetsinnehåll i sökresultatet.

Vad behöver förändras?
Målet är fortfarande detsamma för Google – att förbättra upplevelsen för de som söker på Google.
Vi känner inte till den fulla effekten av denna uppdatering ännu men;

Bra regler att följa är:

  • Var säker på att ert innehåll är välskrivet och är unikt
  • Bygg era webbsidor utifrån användarnas behov
  • Kasta inte in massa sökord i texterna, bara för att..
  • Ha unik metadata för varje sidaAnvänd rel=canonical tags, redirects och liknande metoder för att säkra er mot duplicerat innehåll.

Kommer Panda 4.0 hjälpa eller stjälpa oss?

För oss som fokuserar på innehåll av hög kvalitet och användarvänliga websites är detta en välkommen uppdatering som kommer att förbättra synligheten för de sidor som fokuserar på detta, medan de som inte har fokus på detta kommer se en försämrad synlighet.

Payday 2.0

Detta är den andra uppdateringen från Google på den del av algoritmen som riktar in sig på branscher som är mer utsatta för spam än andra. Payday algoritmen lanserades för första gången i Juni 2013 och gick då ganska hårt på länkscheman och överoptimerade ankartexter inom vissa specifika branscher.
”Payday loans” är ett exempel på en sökning som Google har koncentrerat sig på. Andra branscher som vi misstänker har blivit drabbade är bland annat: läkemedel och erotik, det vill säga branscher med mycket spammiga resultat.
Google´s mål är även här att sortera ut webbsidor av låg kvalitet och ge ökad synlighet till de webbsidor som fokuserar på att leverera unikt, högkvalitativt innehåll till sina besökare.

På TopVisible ser vi fram emot en upprensning i sökresultaten och ser detta som ytterligare bevis på att bra SEO är ett långsiktigt arbete där man sätter sina besökare i första hand och skapar en bra upplevelse genom såväl struktur som innehåll.

 

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *