Hjälp Google att förstå ditt företag med Knowledge Graph

Publicerat av

Känner du till Google Knowledge Graph? Det är där Google samlar information om människor, platser och organisationer. Informationen som samlats in kan sedan läggas ut direkt i sökresultatet för relevanta sökningar. Ni har säkert sett det när ni googlat, där fältet till höger är Knowledge Graph.

Så varifrån får Google all den här informationen? I dagsläget verkar den fram för allt komma ifrån Wikipedia, men i typisk Google-anda berättar de inte exakt vilka källor de använder. Anledningen till det är att minimera risken för missbruk av tjänsten.

Knowledge Graph

Så här kan det se ut på Google!

Men vad gör du om det finns felaktig information om ditt företag ute på nätet, och du misstänker att Google använder den i Knowledge Graph?

Tidigare har det inte funnits något sätt att påverka informationen som samlas in till Knowledge Graph, men det har nu börjat förändras.

Nu kan ditt företags webbplats nämligen bli en av de källorna som Google använder för att samla in information! Det kan du göra genom att, i din webbplats källkod, etikettera den informationen Google visar i Knowledge Graph. I dagsläget tar de hänsyn till etiketter som märker ut ditt företags logotyp, telefonnummer och profiler på sociala medier. På så sätt får de en till källa att dra information ifrån och du får viss kontroll över informationen som visas.

Att etikettera information på det här sättet kallas att jobba med strukturerad data. Strukturerad data består av korta kodsnuttar som läggs runt viktig information i webbplatsens källkod. Dina besökare ser din webbplats precis som vanligt, men Google och andra sökmotorer kan förstå exakt vilken typ av informationen de hittat på din webbplats. Då kan de med säkerhet till exempel förstå om en logotyp på din webbplats tillhör ditt företag eller en av dina samarbetspartners.

När Google inte behöver oroa sig lika mycket över att det blir fel känner de sig mer bekväma med att presentera information direkt i sökresultatet, t.ex i Knowledge Graph.

Än så länge är det få företag som har etiketterat informationen som kan visas i Knowledge Graph. Det beror dels på att det är så pass nytt, dels på att det upplevs mer som ett testprojekt än en ny best practice.

Även om den här specifika förändringen inte helt skakar om hur vi bör arbeta med våra webbplatser är den en tydlig fingervisning om hur Google ser på framtiden. Det är en framtid där Google blir mycket bättre på att förstå innehåll, tack vare att vi blir bättre på att förklara det.

Om du är teknisk och vill testa att bli en källa till din Knowledge Graph hittar du Googles guide här.


Med det här inlägget signar jag av min praktik här på TopVisible.  Nu läggs allt fokus på att ta examen till sommaren!

Om du själv eller någon du känner är intresserad av att göra praktik på TopVisible kan du kika in på praktiksidan. Att göra praktik är definitivt det bästa sättet att lära sig mer om digital marknadsföring och jag kan varmt rekommendera TopVisible som praktikplats.

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *