Externa länkar

Få rätt på dina externa länkar med 5 enkla tips!

Publicerat av

En viktig del i alla företags SEO – arbete är att få in olika länkar till olika målsidor på din hemsida. Många tror att bara för att hemsidan har många länkar till sig så ska den synas högre upp i SERPen. Så är inte alltid fallet! För att din hemsida ska synas högre upp i det organiska söket är länkar en viktig del.

Det kan vara väldigt svårt att hitta externa länkar som ger dig den boost som du vill åt. I dagens inlägg ska jag ge dig 5 tips på vad du ska titta på för att hitta länkar som faktiskt hjälper dig att ta de där extra kliven i SERPen!

1. Relevansen

För att en länk ska ge största möjliga nytta för din site är det viktigt att länken kommer från en sida som handlar om samma sak som din site gör. Handlar sidan som länken kommer från om något helt annat än vad din site gör, så kommer länken inte generera särskilt bra länkboost. För att få ut så mycket som möjligt av din inkommande länk, försök se till att din länk kommer från en sida med rätt relevans!

2. Domänstyrka

För att externa länkar ska kunna ge så mycket styrka som möjligt till din sida, är det även viktigt att domänen som länken ligger på är stark. Är domänen stark kan den ge mer boost till din sida. Hur vet man då om domänen är stark eller inte? Ett verktyg som är väldigt enkelt att använda är Ahrefs. Inom arbetet med Off-page SEO och länkanalyser är Ahrefs ett ovärderligt verktyg.

3. Tidigare samarbetenlänkfördelning

För att få ut det mesta ur de externa länkarna är det viktigt att ha koll på om företaget eller bloggen som ger länken har länkat ut till andra tidigare. Detta är en viktig faktor att kontrollera eftersom styrkan (länkjuice), domänen har delas upp mellan de olika hemsidorna som domänen länkar till. Så har en domän länkat ut till många tidigare så kommer din hemsida att få mindre länkjuice och därmed ger länken sämre styrka till din hemsida. Har däremot bloggen eller hemsidan inte länkat ut till så många konkurrenter tidigare, kommer din länk att få mer länkjuice och därmed göra din site starkare.

4. Uppdateringsfrekvens

Google tycker väldigt bra om hemsidor som uppdateras mer frekvent än sidor som uppdateras väldigt sällan. Därför är en länk från exempelvis en blogg som uppdateras ofta mer värdefull än en länk från en blogg som aldrig uppdateras.

5. Ankartexter/länktexter

En annan viktig faktor för dina externa länkar är länkarnas ankartexter, eller länktexter som de också kallas. Ankartexter är texten som står på länken. Oftast brukar ankartexter se ut ungefär såhär, ”läs mer”, ”klicka här” eller ”företagsnamnet”. Men att ha med sina sökord i ankartexten hjälper Google att förstå vad din sida handlar om. Förstår Google vad din sida handlar om, är det lättare för din sida att synas i SERPen på det utvalda sökordet.

Skulle du vilja läsa mer om vad du bör tänka på när det gäller internlänkar och ankartexter? Isåfall kan du göra det här!

Nu har du fått några tips på vad du kan titta på för att veta om dina länkar gör någon skillnad eller inte. Vill du ha fler tips eller har du några frågor? Tveka inte att höra av dig till oss så hjälper vi dig!

 

Dela gärna!

One Comment

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *