Google Partners lanseringsevent i Stockholm

Publicerat av

När Google håller ett officiellt lanseringsevent för Google Partners, finns TopVisible givetvis på plats för att andas nya insikter och känna pulsen på Google själva. Mitt bland små söta cupcakes med inglaserade stolta G:n, och en och annan vimmelfotograf, samlades Googles partnerföretag för en härlig eftermiddag på Münchenbryggeriet i Stockholm.

Agendan var spännande och bjöd på allt från informationsrevolutionen med Googles Sverigechef Sven Törnqvist, till topp 10 konsumenttrender med Michael Björn, Head of Research på Ericsson.

Sven Törnqvist talade om den pågående informationsrevolutionen vi befinner oss i och dök osökt in på hur förvånansvärt lätt det är för bilhandlare idag att sälja bilar. Vi är pålästa konsumenter. Vi vet vad vi vill ha på grund av den djupa research vi gör innan vi besöker affären. Vi går in i en butik, och är så pålästa att säljaren direkt kan visa vägen till kassan. Annorlunda var det bara för ca 10 år sedan.

 Törnqvist var även snabb med att slänga sig med termer som The Leaking Pipe, och belyste då Adlibris explosionsartade framspurt digitalt i tider där Akademibokhandeln gav järnet på offlinemarknaden. Adlibris låg steget före online och välkomnade hjärtligt alla nyfikna onlinebesökare som ville läsa mer om den där boken de sett om i tidningen. Onlinetänktet var då fortfarande ungt och Akademibokhandeln mös på den tiden mest offline med diverse starka satsningar.  Det gick helt enkelt inte hela vägen, köpcykeln läckte och sprack. Det var en ny era på intåg och bokhandeln blev snart varse om att just handeln numera växte fram på den digitala marknaden, som Adlibris kammade hem.

Konsumentinsikter

Michael Björn gav oss konsumentinsikter utifrån research teamet på Ericsson. Fokus låg mycket på hur appar förändrar vårt samhälle, och hur vi kan förvänta oss ett otroligt serviceuppsving under de närmsta 3 åren. Nästintill alla har idag smartphones, och vårt konsumentbeteende förändras givetvis på grund av detta. Ökningen av billiga smartphones tilldelar fler konsumenter möjligheten till en aktiv onlinenärvaro. Om vi kikar på Indien och Indonesien, är smartphones den primära Internet-enheten idag.

En av huvudpunkterna som även togs upp var smartphone-användares idéer om  vad som kommer hända innan 2016. Buzzwords som “self tracking device” och “the quantified self” är en karamell som gärna är en del av den goda upplevelsen framöver. Vi vill göra telefonen så smart som den kan bli. Vi kommer märka att interaktiva sensorer blir en del av vardagen till slutet av 2016. Faktum är att 60% ser detta komma.

Läs mer om detta på: ericsson.com/consumerlab

Mycket intressanta föreläsningar varvades med goda tilltugg och härligt mingeltugg. Men ett naturligt begrepp som växte sig allt starkare under kvällen var “All on” tänket. Vikten av att synas. På alla enheter. 24 timmar om dygnet.

Det är ju lite därför vi på TopVisible finns, för att hjälpa er komma igång med er digitala satsning. Kontakta gärna oss om ni vill diskutera framtida satsningar, men behöver den där lilla extra knuffen in i den digitala världen.

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *