Dominera på SERPen

Publicerat av

Om du Googlar på ert varumärkesnamn, eller ditt eget namn (erkänn att du gör det!!), vad händer då? Hur ser Googles sökresultat ut? I september skrev jag ett blogginlägg som handlade om att sökmotoroptimera sitt nyhetsrum i My News Desk. I det inlägget nämnde jag att en anledning att arbeta med My News Desk eller andra nyhetsrum är just att knipa ännu en plats i SERPen (Search Engine Results Page). Det bör vara en del var varje företags varumärkesstrategi att dominera Googles förstasida med bra och relevant innehåll.

 

Vadå – dominera Googles förstasida?

Till att börja med ska er webbplats självklart synas högst upp i det organiska resultatet. Har ni tur och jobbar bra med er SEO får ni dessutom fina tillägg under själva huvudresultatet:

TopVisibles sökresultat på Google

TopVisibles sökresultat på Google, med länkar

Detta resultat får ni genom att arbeta med er webbplats och ha en bra SEO (både on-page och off-page). De flesta brukar ju ligga väldigt bra till organiskt med sitt varumärke men det finns exempel där det kan bli förvirring, tänk på Apollo – resebyrån. Ordet Apollo betyder mer än bara själva resebolaget, det är en grekisk gud, en rymdfärd, en glass, ett managementsystem m.m. Sökresultatet när jag söker på Apollo ger mig resebolaget först men därefter följer ett blandat resultat:

 

Sökresultat för apollo

Sökresultat för en sökning på ”apollo”



Kan det synas dåliga resultat på Google?

Ja tyvärr. Det är det fina och dåliga med Internet – alla åsikter och all feedback kan synas. Många företag har fått uppleva dåliga recensioner och till och med varningar i sökresultatet. Vissa är befogade, vissa inte, men det moraliska går vi inte in på här. Vi kan skapa en hypotetisk situation där du har ett negativt inlägg som rankar på förstasidan på Google. Det handlar om en missnöjd hotellgäst som inte gillade din frukost. Ett ganska harmlöst klagomål som du har hanterat med din kund men det ser fortfarande illa ut på Google. Det du kan försöka göra för att “bli av” med detta resultat är att istället fylla SERPen med material om er och ert varumärke som rankar starkare.

 

Vad kan jag fylla SERPen med?

Vi har gjort en brainstorm på kontoret och kommit fram till följande lista där du kan ha en närvaro och därmed ranka på Google:

  • Er egen webbplats
  • Ytterligare sidor från din webbplats, tex din blogg,
  • Er Facebook-sida
  • Er Twitter-sida
  • Er LinkedIn-sida
  • Ert nyhetsrum på Mynewsdesk – publicera viktiga nyheter här
  • Google my business
  • Allabolag – med er företagsinformation
  • Hitta.se – adress och telefonnummer
  • Google AdWords Annonser – annonsera på ert varumärke
  • Bildresultat – ja, ibland dyker det upp bilder på första sidan
  • Ert Instagram-konto
  • Eniro
  • Wikipedia – se till att det skrivs om ert företag
  • Er egen Youtube-kanal
  • Snapchat
  • Google+
  • Trustpilot – visa upp era recensioner
  • Övriga omdömen
  • Det finns även några branschspecifika som vi tänkte på:
  • hotels.com
  • booking.com
  • allaannonser.se
  • tripadvisor.se

Jag hoppas detta ger er lite inspiration till ökat synlighet och “dominans” för ert varumärke på Google. De flesta är dessutom gratis (utom t.ex. AdWords och My News Desk)! Behöver ni hjälp med någon av punkterna vet ni att vi gärna hjälper till!

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *