TopVisibles digitala verktygslåda

Ta en titt i TopVisibles digitala verktygslåda!

Publicerat av

Det finns en hel uppsjö av grymma digitala verktyg på marknaden, vissa som är förenade med en kostnad och andra som är helt gratis. Det är ju oftast så att ”en får vad en betalar för” men ibland är det faktiskt så fint att gratisverktygen överträffar förväntningarna. Vi har samlat några av våra favoritverktyg som vi på TopVisible arbetar med dagligen och gärna delar med oss av!

PPC-verktyg

AdWords Editor – kostnadsfritt verktyg från Google som våra PPC-konsulter använder mycket i sitt arbete. Framför allt så är det ett enkelt sätt att hantera stora konton på då du hämtar hem dina kampanjer, redigerar dem och laddar upp dem direkt i AdWords-kontot. En bonus är att det går att arbeta offline i editorn vilket gör att vi kan arbeta även då det inte finns någon uppkoppling!

Visste du att vi har grundkurser i Google AdWords både i Malmö och Stockholm?

Ett av våra favoritverktyg - AdWords editor

Verktyg för mätning

Google Analytics – ännu ett kostnadsfritt verktyg från Google som de flesta av er säkert redan använder. Ett ”enkelt” sätt att följa besökarnas väg till er webbplats och därmed avgöra vilka digitala forum som ger bäst resultat och som ni får flest besökare ifrån. Analytics ger även möjlighet att gräva i besökarnas beteende på webbplatsen och en insikt i vad som fungerar bäst på webbplatsen och vilka element som är i behov av förändring.

Kika gärna på vår kurs i Google Analytics, höstens datum ligger ute nu!

SEO-verktyg

Screaming frog – ett enkelt verktyg som snabbt spindlar en webbplats och hämtar de viktigaste elementen som exempelvis felkoder och titlar. Screaming frog har både kostnadsfria och betalalternativ.

Ahrefs – vi använder Ahrefs i flera olika syften men främst för att hålla koll på våra kunders länkprofiler och för att se var deras konkurrenter får länkar ifrån. Det finns ett antal olika funktioner och användningsområden i mjukvaran utöver detts som exempelvis content explorer där ni kan undersöka vilken typ av content som delas i er bransch och på så sätt kan ge tips om vad som är intressant för era läsare.

Google Search Console – hjälper oss att hålla koll på alla tekniska aspekter på webbplatsen och ger mer information om hur SEOn fungerar än Google Analytics gör. Det händer att vi får in uppdrag från kunder som har spam-länkar eller har blivit hackade, då är Search Console verktyget vi använder för att berätta för Google vilka länkar som är spam helt enkelt.

Moz Pro – kan användas till det mesta när det kommer till sökmotoroptimering, crawlar webbplatsen, bedömer on-page kvalitén, länkbygget, ranking m.m. Det finns flera olika varianter av mjukvaran som exempelvis Moz content för content marketing och Followerwonk för utforskning och tillväxt av närvaron i sociala medier.

Google Page Speed – tycker du att din webbplats laddar långsamt? Page Speed hjälper dig att identifiera problemen på din webbplats och ger tips på vad du kan göra för att snabba upp den!

RankTrail – mjukvaran har många användbara features och samlar mycket av den information som du behöver för att bygga en strategi kring vilka sökfraser du bör jobba med på din webbplats. Några av funktionerna som ingår är sökvolym på era nyckelord, grupperingsfunktion och rapporter. Konkurrentanalysen får vi ut genom ett fåtal knapptryck. Varför ligger konkurrenten över vår kund och vad ska vi lägga fokus på initialt för att få snabba och långsiktiga resultat. Både on-page och off-page, utvecklingen och placeringen blir transparent med RankTrails rapportering. Vill ni veta mer om RankTrail? Kontakta mig gärna så berättar jag mer!

Ranktrail - ett av våra digitala verktyg

Sökordsanalys

Sökordsplaneraren – Googles sökordsplanerare ger oss både indikationer på vilka sökord som är viktiga att arbeta med, både när det kommer till AdWords-annonsering och sökmotoroptimering. Vi får sökvolym på sökorden, ett föreslaget bud (AdWords) och förslag på andra relaterade sökord att arbeta med inom samma kategori.

Keywordtool.io – ett av alla sätt att göra en sökordsanalys till sin verksamhet på är att googla på ett av de nyckelord företaget vill synas på där vi också får förslag på relaterade sökningar. Sen fortsätta på samma sätt med nyckelordet och a-ö. Keywordtool gör hela proceduren enkel genom att direkt presentera hela listan för oss. Ett annat alternativ är übersuggest.io som fungerar på ungefär samma sätt!

Anna-Karin och Maria arbetar med TopVisibles digitala verktyg

Andra digitala verktyg

1password – låter oss slippa komma ihåg alla krångliga lösenord och samlar allt på samma plats. Säkert och smidigt som bara tusan!

Google Apps har ett par pärlor där Calmly är den appen jag använder allra mest. Det är viktigt för mig att inte bli störd när jag skriver nyhetsbrev, blogginlägg och andra texter och Calmly tar bort alla distraktionsmoment som exempelvis pop-ups. Finns både som gratis och betalvariant. Och, upptäckte jag precis som onlineverktyg!

LimeGo – används både i arbetet med prospektering och försäljning – ett mycket prisvärt CRM-verktyg som är snyggt, enkelt och lättöverskådligt.

Asana – vi har testat ett par olika projekthanteringssystem där det som funkar bäst för oss är Asana. Vi delar uppgifter med våra kunder och internt på kontoret och kan på ett smidigt sätt se vad som är gjort och vad som behöver göras.

Wunderlist – en klassisk to-do lista med möjlighet att dela uppgifter med kollegorna och skapa flera olika listor.

Hipchat – chattprogram med både privata chattrum och gruppchattar för ”snabba” konversationer om allt ifrån nu är det pingis till jobbrelaterade frågor.

Harvest – hjälper oss att hålla koll på vad vi lägger vår arbetstid på och hur många timmar det finns kvar i våra projekt.

Sitter du på storslagna tips om digitala verktyg som förenklar ditt arbete? Dela gärna med dig i kommentarsfältet! 

Dela gärna!

2 Comments

Lotta Larsson

Jag kör Todoist – för att göra listor. Perfekt integration med både outlook, chrome, mobilen o ipaden.
Använder paymo för att hålla koll på tiden. Kostar en slant, men skulle inte klara mig utan den.

Reply
Anna-Karin Persson

Hejsan Lotta,

Tack för bra tips och för att du vill dela med dig av dessa!

Vänliga Hälsningar
Anna-Karin

Reply

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *