Content marketing

Heta content marketingtips från Linnea!

Publicerat av

Linnea Vikbrant, VD på Contentor Marketing gästar vår blogg med ett inlägg om content marketing och delar med sig av sina värdefulla kunskaper!

Linnea skriver om content marketing

Linnea Vikbrant, VD Contentor Marketing

Ge mig ett erbjudande jag inte kan motstå

Håll dig relevant över tid, få kunders uppmärksamhet och respekt. Och tjäna pengar. Låter det som en bluff? Håll ut i några minuter så ska jag berätta lite om det som kallas content marketing.

Ge dem något de vill ha (och de vill ha dig)

När jag var barn innebar början på ett nytt år att mamma, utan undantag, sa “vi får inte glömma att skaffa den nya Ica-kalendern” när jag följde med henne och handlade. Den här kalendern bestod nämligen inte bara av ett rutnät av dagar och veckor. Nej, Ica-kalendern innehöll (och gör säkert fortfarande) recept, säsongsanpassade tips på utflyktsmål och aktiviteter, osv. Idag, i vuxen ålder, blir jag alltid glad när jag öppnar postfacket och ser att Buffé kommit. Buffé är tidningen för oss som har Ica-kort, om någon missat det.

Bli en del av din kunds liv

Precis som Ica på 1990-talet fick min mamma beroende av att ha just deras kalender hängande vid telefonen i köket får content marketing idag kunder att bli lojala mot, få förtroende för, och handla av dess avsändare. Jag, som erkänt att jag gillar Buffé, läser inte tidningen för att den innehåller produktbeskrivningar av Icas varor eller en lista över månadens kampanjvaror. Jag läser den för att inspireras, för att få tips om hur jag kan göra det lite roligare att öppna matlådan och för att se bilder på vackra hem och ambitiösa kockar som jag aldrig kommer att utmana. “De kan verkligen det här med recept och bra råvaror”, tänker min hjärna medan jag sitter och bläddrar i min fåtölj, tar upp telefonen och skriver en inköpslista.

Bjud på dig själv

Det fina med content marketing är att det ger dig utrymme att visa vad du brinner för, vad du och ditt företag är riktigt duktiga på och kan erbjuda era kunder. Det går alltså ut på att vara genuin, transparent och externt visa den kunskap ni har internt. Just Buffé produceras inte av Ica själva, det har de en byrå till, men recepten som tidningen innehåller märks tydligt i butiksförsäljningen. “Vi lärde oss snabbt att vi måste informera våra butiker om vilka ingredienser som är med i kommande nummer, annars säljer de slut direkt”, säger Mats Liedholm, marknadsdirektör på Ica Sverige AB om saken*.

Låt fantasin flöda!

Nu har kanske inte just ditt bolag Icas marknadsföringsbudget men ytterligare en fördel med content marketing är att det kan appliceras på många olika verksamheter, med helt olika budgetar.
Säljer du kläder och skor som vänder sig till friluftsmänniskor?

  •  Publicera en artikel som tipsar om de fem bästa vandringslederna i Nordnorge
  • intervjua en känd äventyrare om hennes favoritskor
  • låt Naturvårdsverket påminna om vad allemansrätten innebär

Jobbar du på en redovisningsbyrå så kan du förmodligen ett och annat om deklarationer.

  • Starta en digital minikurs där du går igenom vad som är viktigt att tänka på när det är dags att deklarera.

Dela, sprid, utvärdera!

Dela sedan med dig av innehållet i dina sociala medier, ditt nyhetsbrev, din blogg om du har en (om inte, dra igång en!), och på din webbplats. Låt ditt nyhetsbrev eller din blogg bli något dina kunder ser fram emot ska landa i deras inkorg. Sätt igång och testa – dela med dig, var generös och se vad som händer! Det värsta som kan hända är att inte så många bryr sig. Då kan det vara läge att utvärdera och se över strategin. Det bästa scenariot vet egentligen inga
gränser.

Källa: “Sveriges största mattidning fyller 20 år

 

Vill du lära dig mer om hur du på bästa sätt skriver innehåll som engagerar dina läsare och dessutom tilltalar sökmotorerna? Boka en kurs hos oss!

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *