AutoMAGISK Magento-SEO med ny modul

Publicerat av

Denna veckan har vi ett gästinlägg i flödet! Det kommer från Emilia Waldenskiöld, e-commerce manager hos en av våra samarbetspartners, EcomPartner. EcomPartner är Magento- och e-handelspecialister som tillsammans med oss håller i SEO för Magento-kurs och jobbar med bl.a. Phonera, Golvpoolen och Invinitum. Nyligen utvecklade Emilia och hennes kollegor ett väldigt intressant plugin till Magento som hon fick skriva lite om. Enjoy!

 

Internet är som ni vet en tuff marknadsplats och utan att arbeta med vare sig Adwords eller SEO är den skoningslös. Allt handlar om att kriga sig fram och hamna på Googles förstasida, så långt upp som möjligt! Ca 33% av klicken går till första platsen av de organiska söken. När det sedan kommer till andrasidan har 95% av trafiken redan hoppat av. Kort och gott, om kunder inte vet att du existerar på nätet kommer de heller inte att besöka din ehandel. Dvs, bra SEO drar in besökare till din ehandel, där är det sedan upp till dig att konvertera dessa till kunder.

Man kan kalla SEO en långsiktig strategi, det tar en del tid och vilja att bygga upp en bra grund, men när den är där – är den oslagbar! SEO drar in obetald trafik till din ehandel och är de sidor som visas under de betalda platserna på Google.

Så arbetar EcomPartner med SEO för Magento

I förra veckan lanserade vi en egen SEO-modul som håller på att beta testas. Denna modul är tänkt att lösa många av Magentos inbyggda begränsningar och testas på en rad butiker som gett bra feedback. Då sökmotoroptimering är en viktig del i en Magentoinstallation är detta ett bra steg framåt för att förenkla SEO-optimeringen.

Magento är en extremt flexibel ehandelsplattform och har en enorm bredd på funktionalitet vilket kan göra det svårt att presentera webbshoppen på bästa sätt, speciellt när sökmotorerna blir allt petigare. Det vi har gjort för att förenkla för slutkunden är att vi i denna modul har streamline:at Magentos vanliga funktioner vilket gör att kunder inte behöver bry sig om smådetaljer då dessa i stort sätt fixar sig själva. Exempelvis så ser Google allvarligt på vad som kan verka som småfel och denna modul kommer då att lösa detta åt kunden. Modulen fixar bl.a problemet med duplicerat innehåll, vilket annars kan kosta dyra placeringar i sökresultatet.

En annan sak som modulen har löst på ett smart sätt är hur den behandlar länkar till inaktiva produkter. När Google har uppmärksammat en produkt under en längre tid och har hittat en hel del länkar till den så ska de såklart inte bara försvinna när produkten blir inaktiverad. Om detta sker förloras också kunderna som plockats upp på dessa länkar. Det som kommer att ske med hjälp av modulen är att om en produkt blir inaktiverad kommer besökaren automatiskt komma till närmsta relevanta sida/kategori vilket inte är caset idag då besökarna kommer till en 404-sida.

EcomPartners SEO Magento-modul löser:

  • Tar bort onödiga meta taggar samt tomma/standard meta-description taggar.
  • Tar bort /home länken från din sitemap så Google slipper hitta onödiga länkar till startsidan.
  • Efter du har fyllt i ditt Google Tag Manager ID så infogas all nödvändig kod på alla sidor automatiskt.
  • Låter användaren redigera robots.txt direkt i användargränssnittet.

I byggandet av en ny butik i Magento ger vi också utrymme till SEO-optimerade kategorier, produkter, urler, redirects, breadcrumbs och robot.txt filer. Vi har även skapat en plug in där det är möjligt att få in längre texter högst upp på exempelvis kategorisidan som döljs av ett Javascript. Detta syns först när läsaren klickar på ”Läs mer” men avläses korrekt av Google vilket optimerar SEOn även för denna typer av texter.

 


 

Vill ni veta mer om Magento och hur ni förbättrar SEO för Magento? Hör av er till mig så berättar jag mer. Vill du gå hjälp med att installera EcomPartners modul? Hör av er till Emilia.

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *