Locka bloggare

5 gyllene regler för att locka bloggare

Publicerat av

Ett effektivt länkbygge är viktigt för att en webbplats ska rankas högt av Google och andra sökmotorer. För att få länkar av god kvalitet krävs att andra webbplatser är villiga att länka till dig. Här kan bloggarna bli din bästa vän!

 

 

 

Bloggarna har ofta lojala läsare och många köpbeslut tas efter en rekommendation i en blogg. Dessutom premierar Google bloggar i sitt sökresultat. Hur gör man för att locka populära bloggare som redan är dränkta i förfrågningar från alla håll?

Här är fem handfasta råd att ta hjälp av på vägen:

Välj bloggare med omsorg

Att en blogg har många läsare betyder inte att det automatiskt är rätt läsare för det du vill erbjuda. Välj bloggare som skriver om just ditt aktuella ämnesområde och kolla att bloggen ofta blir uppdaterad. Är inläggen flitigt kommenterade? Finns det möjlighet att enkelt dela inläggen i sociala medier? Om allt detta stämmer har du definitivt hittat rätt!

Du kan börja att bygga upp en relation till bloggaren genom att kommentera och dela relevanta inlägg i dina egna sociala kanaler. Kom ihåg att tagga dem och ge bloggaren credit.

 

Skriv personligt

Undvik identiska massutskick till en mängd bloggare – de hamnar troligtvis i papperskorgen direkt. Följ istället bloggen och skriv ett personligt och trevligt meddelande där du förklarar varför du vänder dig till den aktuella skribenten. ”Jag har sett att du har skrivit om X och Y och jag hoppas att det här kan vara intressant för dig.”

Ta reda på hur bloggaren helst vill bli kontaktad och använd dig av den kanalen.

 

Var intressant

Erbjuder du något som faktiskt är attraktivt för bloggaren? Spamma inte med halvintressanta saker gång på gång, då är risken uppenbar att du missar uppmärksamhet den dagen du verkligen har något att berätta.

Försök att hitta en nyhet i det du erbjuder, till exempel en ny typ av produkt eller en positiv förändring i företaget. Sätt gärna in din vara eller tjänst i ett större sammanhang. ”Det här är en växande trend i USA och nu har vi som första svenska företag…”.

 

Låt personen testa ditt erbjudande

Om det är någon form av tjänst eller produkt som du vill att bloggaren ska uppmärksamma måste du förstås låta bloggaren testa den. Du kan också erbjuda den som pris i en tävling bland bloggläsarna. Men försök inte att styra vad bloggaren sedan väljer att skriva. Och om det handlar om ett sponsrat inlägg bör det tydligt framgå.

 

Hör av dig – lagom mycket

Om du har kontaktat en bloggare och inte fått svar efter några dagar går det fint att höra av sig igen. Men i de flesta fall bör man inte skicka mer än två påminnelser. För att lättare nå fram, hör gärna av dig när det är lågsäsong för ditt ämnesområde. När du väl har fått kontakt är det viktigt att vårda relationen – då får du lättare uppmärksamhet nästa gång!

 

Även om resultatet av dina ansträngningar bara blir några korta rader kommer det ändå stärka varumärket, öka trafiken till din webbplats och i slutändan förhoppningsvis ge nya kunder. Vill du ha hjälp med en strategi för länkbygge eller själv lära dig konsten? Gå en kurs i länkbygge eller kontakta Niklas eller Linus!

 

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *