Mattias – SEO praktikant

Lite kort om mig! Mitt namn är Mattias Lindeborg och är TopVisibles nya SEO praktikant. Jag är 26 år gammal och bor här i Malmö. Jag studerar E-business manager på Handelsakademin i Malmö. Det är en 2 årig utbildning som riktar sig mot försäljning, affärsutveckling och marknadsföring inom e-handel. Innan jag började studera så har jag…

Läs mer

Dominera på SERPen

Om du Googlar på ert varumärkesnamn, eller ditt eget namn (erkänn att du gör det!!), vad händer då? Hur ser Googles sökresultat ut? I september skrev jag ett blogginlägg som handlade om att sökmotoroptimera sitt nyhetsrum i My News Desk. I det inlägget nämnde jag att en anledning att arbeta med My News Desk eller…

Läs mer

Hjälp – hur ska jag internlänka?

Varför ska jag internlänka? Det finns många parametrar att ta hänsyn till när man SEO-optimerar sin site för Google. Många gånger är det svårt att veta vilka olika direktiv och element man ska lägga störst vikt vid. Där är on-page-faktorer som titlar, metabeskrivningar, content, sitestruktur och internlänkar medan det på off-page-delen handlar mycket om externa…

Läs mer

Vad är teknisk SEO?

Teknisk sökmotoroptimering innebär att man undersöker webbplatsen och åtgärdar de problem som kan påverka spindlingen. Vi rekommenderar att ni jobbar med den tekniska sökmotoroptimeringen innan ni hugger tag i onpage – och offpageoptimeringen. Detta eftersom ni bör ha en stabil grund att stå på och att ni inte ska göra åtgärder i onödan. Robots.txt Robots.txt…

Läs mer

Pingvin 4.0 är här – Vad ska man tänka på?

Pingvin 4.0 är här! I slutet av september kom den fjärde stora uppdateringen av Googles Penguin update. Det var en välkommen uppdatering för alla de som fastnat i Pingvinens elaka filter vid förra uppdateringen men den största nyheten var att hädanefter så uppdateras Pingvin 4.0 löpande tillsammans med Googles vanliga algoritm. Goda nyheter för branschen Detta…

Läs mer

SEO-optimera ditt nyhetsrum

Förra veckan gästade jag Mynewsdesk på deras frukostseminarium och fick prata om SEO för nyhetsrum. Principerna är detsamma som vanlig SEO – alltså använd ditt sunda förnuft och glöm aldrig ställa följande frågor om din webbplats/nyhetsrum: Vem är det till för? och Vem är avsändaren? Varför skriver/publicerar jag detta? Vad ska dina besökare här och…

Läs mer

Få dit videoklipp att ranka på Youtube!

Varje minut laddas mer än 100 timmar med videoklipp upp på Youtube. Hur ska just din video ha en chans att synas i denna videodjungel? Jag ska ge dig några tips på vad du kan göra för att påverka sökresultatet på Youtube och få besökarna att hitta just din video.   SEO-anpassa din YouTube-kanal! Du…

Läs mer

Sökmotoroptimering för Baidu i Kina

Tidigare har vi skrivit ett inlägg om att Google inte är den största sökmotorn i alla länder. Förra gången gav vi tips på hur ni jobbar med sökmotoroptimering i Ryssland och nu tänkte vi presentera rekommendationer för sökmotorn i Kina. I Kina är det Baidu som är den största sökmotorn med 82% av sökningarna som görs…

Läs mer

Ta en titt i TopVisibles digitala verktygslåda!

Det finns en hel uppsjö av grymma digitala verktyg på marknaden, vissa som är förenade med en kostnad och andra som är helt gratis. Det är ju oftast så att ”en får vad en betalar för” men ibland är det faktiskt så fint att gratisverktygen överträffar förväntningarna. Vi har samlat några av våra favoritverktyg som vi…

Läs mer