Anna-Karin föreläser om Google My Business

Kom igång med Google My Business!

Publicerat av

För ett par veckor sedan var jag och Gabriella och föreläste på Malmö Citysamverkans Sociala Medie-dag. Vi pratade bland annat om Google My Business som har många bra funktioner, framför allt om du vill synas lokalt. Har du ännu inte tagit kommando och gjort anspråk på ditt företag så är det hög tid. Här följer ett par tips på hur du kommer igång!

Innan du kan komma igång måste du ”göra anspråk på ditt företag”. De allra flesta företag finns det redan en sida skapad för och finns det ingen så är det enkelt att skapa en och det gör du här! Efter max 2 veckor kommer du att få en kod hemskickad på ett vykort från Google. Denna kod använder du för att verifiera ditt företag.

I Google My Business har du kontroll över kart-söket, företagets Google+ profil och hur ditt företag presenteras i Googles sökresultat.


Screen Shot 2016-03-18 at 22.57.49

 

  1. Börja med att välja ut vilka kategorier du vill synas på, i exemplet ovan har ICA Malmborgs valt att synas under kategorin livsmedelsbutik. Detta kommer att styra vilken typ av sökningar ditt företag syns på och på så sätt syns du inte bara när någon gör en sökning på ditt företagsnamn utan dessutom i bransch-söket!
  2. Utöver de uppenbara funktionerna som adress, telefonnummer och länk till webbplats så kan du fylla i dina öppettider för att visa när du är ”open for business”.
  3. Både du och dina kunder kan lägga upp bilder från din verksamhet som syns i profilen. Bilder som du lägger till får etiketten ”från ägaren”.
  4. Dina kunder har möjlighet att skriva recensioner om dig, glöm inte att besvara dessa (detta gör du inne i Google+ profilen). Användaren har möjlighet att sortera företagen efter betyg.
  5. Något som jag som konsument tycker är väldigt användbart är funktionen populära tider. Det gör att jag kan kolla upp när det brukar vara som mest folk på ex. IKEA och alltså berättar för mig vilken tid jag absolut inte ska åka dit. Detta är tyvärr inget vi som företag själva kan styra över utan visas på de företag som Google har mest popularitetsuppgifter om. Det är dock en förutsättning om ni vill att detta ska visas att ni själva lagt in era öppettider.

Google facts

Google facts

En stor fördel med Google My Business är att du enkelt kan göra ändringar i företagsinformationen om du till exempel behöver ändra dina öppettider via webben, mobilen och smidigt via appen. Dessutom är det helt gratis att använda, och gratis är ju alltid extra trevligt!

Det finns dock vissa begränsningar med tjänsten, ett exempel är att branscherna som finns att välja mellan är ganska begränsade och det är inte alltid man hittar en klockren bransch att synas på. Då är det bara att ta ett djupt andetag och välja det som ligger närmst er verksamhet!

Så, en kort sammanfattning om Google My Business är att du med en väl uppdaterad profil ger kunden möjlighet att få den absolut viktigaste informationen om ditt företag med så få klick som möjligt!

Vi på TopVisible är flitigt anlitade föreläsare och pratar gärna om det vi älskar – digital marknadsföring. Är din företagsförening, skola eller ditt företag intresserade av att vi kommer ut och föreläser hos er? Kontakta oss gärna!

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *