Snabb recap 2016: Sociala Medier – Vad hände egentligen?

Publicerat av

Jim Carrey typing
Så har vi äntligen fått lämna drittåret (ursäkta min franska) 2016 bakom oss – hurra! Det var på många sätt ett år som många nog kommer minnas med förfäran. Ja, jag syftar främst på det faktum att USA har en ny president. Det är på många sätt en katastrof för hela mänskligheten. Detta till trots har utvecklingen faktiskt också gått framåt, inte minst i sociala medier-världen. Här kommer en roundup av året som gick!

Highlights 2016 – sociala medier

Mer annonsering!
Att nå sin målgrupp i sociala kanaler utan att betala för det blir allt svårare. Mycket information försvinner i bruset och det gör det nästintill omöjligt att lyckas bryta igenom om man inte betalar för att synas i de sociala flödena. Allt fler företag lägger mer pengar på social annonsering och detta kommer garanterat fortsätta öka även under 2017.

Live video + 360 video = YES
Fenomenet live streaming har ju funnits ett bra tag men under 2016 var det ännu ett par plattformar som lanserade sina egna live streaming-tjänster och funktionen ökar stadigt i popularitet.  Även 360 videos har blivit mer populärt under året, denna interaktiva videoupplevelse som funkar extra fint i kombination med ett par VR-goggles 🙂

VR
Virtual reality GIF

Ja, det har ju också varit på tapeten ett bra tag men tekniken har generellt varit dyr och lite mer exklusiv. 2016 var året då VR blev folkligt. Exempel på ett coolt VR-projekt 2016 kan ni läsa mer om HÄR!

Insta + Snapchat = större
Instagram fyllde 5 år och firade med att nå 500 miljoner användare i juni förra året. Snapchat hade vid samma tidpunkt 150 miljoner användare. Båda plattformarna har lanserat en rad nya fräcka funktioner under 2016.

Stories, stories, stories!
Snapchat får väl ändå ses som urmodern här. Men både Instagram och Messenger (!?) lanserade sina egna stories-konceptet under året som gick.

Content = still King! (& context)
Japp, det är sant. Vi är fortsatt kräsna vad gäller kvalitativt innehåll i våra sociala flöden. Vi ogillar fortfarande innehåll som inte är intressant, roligt eller relevant för oss.   

Det var en supersnabb recap av sociala medier 2016! 2017 kommer säkert bjuda typ minst dubbelt så många nyheter/uppdateringar som föregående år, det är bara att buckle up and enjoy the ride!

Tack för uppmärksamheten, dela gärna.

Peace out!

 

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *