Utbildning för ALMIs unga företagare

Publicerat av

Igår var vi och föreläste på uppdrag av ALMI. Deltagarna i deras program för unga företagare får möjlighet att själva önska och styra innehållet i deras diverse föreläsningar. Denna gång hade de efterfrågat mer kunskap om hur det är att jobba med Google och deras verktyg.

Det var en blandad grupp som deltog, vissa hade redan startat företag och vissa var bara i startgroparna. Tillsammans med ALMI valde vi att berätta kort om hur det var att jobba för Google när jag var där 2006-2009 och nu hur det är att jobba med Google.

Sedan valde jag att köra en ”crashcourse” i Google AdWords så att dessa unga företagare fick med sig en massa tips och idéer om hur de kan använda detta verktyg för att nå ut med sina tjänster och produkter.

Gav dem även tips om några gratis verktyg som finns för att analysera sina sökord och se potentialen i dem. Ni kanske redan känner till dem men jag brukar tipsa om följande:

Google Trender – se trender över tid för sökningar på sökord

Google Keyword Tool – se sökvolymer och ungefärligt klickpris på sökord

Önskar dessa företagare lycka till med sitt företagande!

Dela gärna!

One Comment

Nedeljka

Marias föreläsning vad väldigt uppskattat av åhörare och vi på ALMI önskar Maria all lycka i allt hon åtar sig 🙂 Ännu en gång tack för en bra och lärorik stud!

Reply

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *