TopVisible julfest

Nu kan du sms:a med dina kunder med hjälp av sms-tillägg!

Publicerat av

Idag ligger fokus kring sms-tillägg som numera finns i AdWords

Nå ut till personer som hellre skickar iväg ett sms än pratar i telefon med hjälp av sms-tillägg. Vem vet, om några år kanske sms tar över epost-adressen när det gäller enklare frågor till företagets kundservice. 

I AdWords finns där en rad olika annonstillägg att använda. Det har tidigare i bloggen skrivits om annonstillägg och varför man ska utnyttja dem, så det kommer jag inte gå in på idag. För er som har missat eller vill friska upp minnet hittar du inlägget – Här!

Ge människor ytterligare en chans att nå dig och därmed hjälpa ditt företag att växa. Sms är ett väldigt populärt kommunikationsätt idag. Jag är helt säker på att dem flesta av oss skickar sms någon gång per dag till vänner, familj, kollegor osv. En studie från Google visar att mer än hälften av alla konsumenter skulle överväga att ta kontakt med ett företag via sms (Källa: Inside AdWords).

Hur fungerar det?

Personerna som ser din AdWords-annons kan klicka på sms-ikonen. Då öppnas meddelande-appen i din telefon med ett förbestämt meddelande som du själv har valt, anpassat efter dina mål med tillägget. Det kan handla om allt från att konsumenterna vill få information om en vara eller tjänst, boka en tid, få en offert eller har frågor till kundservice. Du betalar lika mycket som om personen skulle klickat på din annons och hamnat på din webbplats. Sms-tilläggen visas bara för personer som har en enhet som kan skicka och ta emot sms.

Ett exempel: En person som äger en frisörsalong och använder sms-tillägg kan ett förbestämt meddelande vara: ”Jag vill boka en klipptid, skicka mig gärna några lediga tider”, här kan kunden välja att skicka ditt förbestämda sms eller redigera det.” På ett enkelt och smidigt sätt kan konsumenterna inleda en konversation med dig och den kan fortsätta när tiden finns. Dock en viktig sak att nämna, Google tillåter inte ”långsamma eller orimliga svarstider på meddelande från användarna”.

Hur aktiverar jag sms-tillägg?

  • Du loggar in på ditt AdWords-konto.
  • Klicka på fliken Kampanjer eller Annonsgrupp (beroende på om du vill skapa sms-tillägg för hela 3. kampanjen eller för enskilda annonser)
  • Klicka på fliken Annonstillägg.
  • Klicka på menyn Visa och välj Meddelandetillägg.
  • Klicka på fliken kampanjer eller annonsgrupp, välj de kampanjer eller annonsgrupper där du vill lägga till sms-tilläget och klicka sedan på Klart.
  • Klicka på + Nytt Meddelande längst ned i tabellen.
  • Ange de innehåll du vill ha med i dina meddelandeannonser.
  • Företagets namn
  • Telefonnummer
  • Text i tillägget (texten som ska visas i meddelandetillägget)
  • Meddelandetext, här väljer du den text du vill ska visas automatiskt i kundens meddelandeapp när de trycker för att skicka ett sms till dig.
  • Klicka på Avancerat om du vill begränsa sms-tilllägget till att visas särskilda datum eller klockslag.
  • När du har gjort alla dessa steg klickar du på Spara.
  • Vill du läsa ännu mer om detta kan du titta i AdWords-hjälpcenter, länk till artikeln jag utgått från hittar du här!

Vill du veta mer om AdWords-annonsering eller har andra frågor, tveka inte att höra av er! Kontakta någon av oss här!

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *