Demografisk inriktning i AdWords

Nyhet: Demografisk inriktning på söknätverket i AdWords

Publicerat av

Nu kan man göra budjusteringar utifrån olika demografiska inriktningar på Google AdWords söknätverk.

Vad innebär det här?

Jo du kan välja vilket bud du är redo att betala för en specifik demografisk grupp för att nå ut till de målgrupper som har hög klick- och konverteringsfrekvens. Alltså kan olika målgrupper ha olika bud för samma annons.

Sedan tidigare har vi kunnat nå målgrupper utifrån följande kriterier: Enhet, Plats, Språk, Nyckelord och välja vilken del av dagen annonsen ska visas. De nya alternativen för demografisk inriktning på söknätverket är att du kan se uppdelningen mellan ålder och kön.

De olika segmenten:

Ålder: 18-24, 25-34, 35-44, 45-54, 55-64, 65 och uppåt, och Okänd

Kön: Kvinna, Man och Okänd

Det är viktigt att veta att AdWords i dagsläget inte kan fastställa alla användares demografi. Okänd refererar till de människor AdWords inte har kunnat identifiera. En stor andel kommer fortsatt vara okända och det är viktigt att ha med i åtanke. Om man exkluderar gruppen okända når ni endast en smal målgrupp och ni kan gå miste om att synas för personer som ni vill nå ut till. Vill du läsa mer om hur AdWords samlar ihop användares demografi kan du läsa mer om det här.

Så vad är fördelarna med demografisk inriktning?

Det är mätbart och ger insikt i vem annonsen visas för, vem som klickar och vem som konverterar till följd av dina annonser. Det hjälper oss att snabbt identifiera positiva och negativa resultat utifrån kön och ålder. Därefter har vi en möjlighet att optimera våra kampanjer, höja och sänka bud utifrån demografisk förståelse. Självklart är det individuellt hur pass stor hjälp detta kan vara för olika företag och branscher.

Det handlar om att testa sig fram hur ert företag kan använda den här funktionen på bästa möjliga sätt. Det som är viktigt att komma ihåg är att analysera datan innan du tar action då dina fördomar eller åsikter nödvändigtvis inte reflekterar de verkliga resultatet. Vi rekommenderar att använda detta verktyg främst till budjustering och inte exkludera en viss målgrupp helt. Vill du veta mer om vilka andra budjusteringar du kan göra på både Sök- och Display-nätverket kan du läsa mer om det här

En kort guide hur du kommer igång att arbeta med budjustering på demografisk inriktning: 

1. Först väljer du vilken Adgroup du vill analysera.

2. Tryck på Målgruppsfliken och välj Demografi.

3. Här kan du analysera vilket resultat du har fått från de olika målgrupperna utifrån klick, konverteringar och visningar.

Spana in demografisk inriktning i söknätverket

4. Identifiera utifrån ålder och kön vilken målgrupp du vill nå.

5. Klicka på Inriktning och välj demografi från rullgardinsmenyn. Här ser du de olika målgrupperna och det är bara att klicka i de grupper du vill justera bud på.

6. Gå tillbaka till demografi sidan och tillämpa budjustering genom att välja boxen med budjustering och sedan spara.

7. Om du är ute efter att utesluta en målgrupp: scrolla ner till Utesluta och välj de målgrupper du inte vill visa dina annonser för.

Det ska bli spännande att se hur den demografiska inriktningen fortsätter att utvecklas inom AdWords. Vill du veta mer kontakta någon av våra konsulter inom PPC som mer än gärna hjälper dig. 

Dela gärna!

Tags:

Tags:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *