Hur vårdar du ditt varumärke?

Publicerat av

Att buda på någon annans varumärke är helt okej enligt Googles riktlinjer. Dock finns det begränsningar för hur detta får används i annonstexter.

Om ni som varumärkesägare ser  att ert varumärke används i någon annans Google-annonsering, bör ni anmäla detta till Google. Detta kommer då granskas och leda till att Google vidtar vissa åtgärder. Google är vanligtvis din vän i sådana här tvister, dock bör du uppfylla vissa krav för att de enkelt ska kunna hjälpa dig.

Har du som varumärkesägare redan försökt tala med din konkurrent om att avstå från att använda er i deras annonsering, utan lösning på problemet, så finns det egna sätt att stärka ert skydd i varumärkestvister. Google ska givetvis finnas där för oss varumärkesägare, men vill heller inte verka som en medlare i sådana här tvister, utan ser helst att annonsören kan lösa detta på egen hand. Men givetvis finns det restriktioner.

Det finns vissa åtgärder du som ägare av ett varumärke kan vidta för att undvika dessa problem.

Viktigt att tänka på för varumärkesägare är att skydda varumärket genom att lämna in ett varumärkesanspråk till Google. Detta bör göras även om det är ett registrerat varumärke. Det är givetvis bäst att först läsa igenom Googles varumärkespolicy för att reda ut vad som gäller.

Det finns dock några scenario där användning av varumärken i annonsering är godkänt och i enighet med Googles regler. Dessa är:

Annonsörer kan använda varumärkesskyddade termer i annonstexter om de har tillstånd att göra detta, det vill säga om varumärkesägaren har skickat det nödvändiga formuläret till Google som ger annonsören tillstånd att använda en viss term i ett visst konto.

Även kampanjer med inriktning Irland, Storbritannien, Kanada och USA får använda varumärken i dess annonsering om de stämmer överens med Googles policy om återförsäljare och informationswebbplatser.

En annons kan även innehålla en varumärkesskyddad term i annonstexten om något av följande villkor uppfylls:

* Termen används i beskrivande syfte och med sin normala betydelse snarare än som hänvisning till varumärket.

* Annonsen hänvisar inte till de varor eller tjänster som motsvarar den varumärkesskyddade termen.

Så summan av kardemumman är alltså: Vårda ert varumärke med enkla knep. Skicka in ett varumärkesanspråk till Google och slipp eventuella problem.

Vill du synas på Google? Eller bara lära dig med om AdWords? Kontakta oss för ett första möte! Du kan även gå en av våra kurser som ett första steg.

 

 

 

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *