Google Shopping – ett måste för E-handlare

Publicerat av

Vi har tidigare skrivit om Google Shopping eller Product Listing Ads som det även kallas när det lanserades i Sverige. Nyligen den 27/2 februari hade vi även vår populära ToppenMorgon där vår PPC-expert Maria Eckerwall diskuterade punkter att tänka på när en Google Shopping-kampanj ska skapas. Om du missade detta tillfälle har vi här nedan summerat de viktigaste punkterna som togs upp under frukostseminariet.

För att snabbt sammanfatta så är Google Shopping’s produktannonser ett sätt för e-handlare att synas extra med sina produkter, med produktbilder tagna från webbplatsen, pris och länkar direkt till produkten. Dessa dyker oftast upp i övre högre delen av sökresultatet (sidospalten), men kan även hamna högst upp i resultatet (som textannonserna) innan det organiska sökresultatet. Här kan därmed kunder snabbt jämföra olika produkter, deras pris samt se vilka företag som säljer dem. Det har varit igång sedan 2013 i Sverige, men har än så länge inte stenhård konkurrens, därför är det en god idé att göra sig synlig med produktannonser.

 Vad du behöver göra

Du behöver först och främst skapa ett Google Merchant konto och sedan registrera ett dataflöde. Nästa steg är att skapa en produktfeed – detta kan laddas upp manuellt eller automatiskt via en XML-fil. Vi rekommenderar att du sätter en automatisk schemaläggning på uppdatering av produktfeeden (gärna dagligen). Om du gör detta manuellt med en txt-fil och glömmer att uppdatera filen en gång i månaden kommer Google Shopping att pausas tills du uppdaterat den igen. Google är för övrigt väldigt hårda på att priser för produkter ska stämma överens i annonsen och på webbplatsen, om de lägger märke till skillnader kommer de garanterat att pausa dina annonser. Om de pausar dina annonser kommer du dessvärre inte få någon varning eller mail om detta. Så – välj helst en automatisk uppdatering!

För att få ner produktfeeden enkelt finns det moduler som hjälper dig, detta skiljer sig åt beroende på plattform och det finns ett antal alternativ för vardera. Vi kan tipsa om ett antal olika moduler som passar till MagentoWordPress och Opencart – som ska fungera för ett antal olika plattformar.

Attribut för produktfeeden

Det finns ett antal attribut som måste finnas med (eller är frivilliga) i produktfeeden för att den ska fungera korrekt. Du hittar dem specificerade här. Tänk på att vara noggrann så att rätt pris exporteras samt uteslut de produkter som inte finns i lager.

Den viktigaste att diskutera lite mer ingående är själva beskrivningen för produkten. Denna bör vara lång och deskriptiv, eftersom Google läser av sökorden i din beskrivning och bestämmer relevansen gentemot sökningen och din produktannons.

Allt för korta beskrivande texter ger helt enkelt ett fåtal träffar eftersom Google inte kan koppla sökningen till din produkt. Om det exempelvis är produktannonser för ett specifikt pingisbord är det bra att även ha liknande ord någon enstaka gång som bordpingisbord, bordtennisbord osv. Var gärna övertydlig i beskrivningen, Google rekommenderar 500-1000 tecken, men det går att använda ända upp till 5000. Viktigt är dock att läsa igenom reglerna för vad som absolut inte får finnas med i beskrivningen! Du ska till exempel inte skriva information om ditt varumärke eller företag, det ska enbart vara produktens egenskaper som ska vara i fokus.

Det finns även attribut som (i nuläget) är frivilliga för Sverige, men det kan vara bra att ta med dessa på en gång när ni ändå är igång. I framtiden kanske den mer avancerade varianten av Google Shopping dyker upp som i exempelvis USA och Storbritannien. Där är Google Shopping ännu mer utvecklat. När Google känner av att du söker på produkter, dyker en extra flik upp (där bilder, videor osv. brukar synas för oss). Där kan du gå in och få en mer utförlig prisjämförelse, du kan välja allt från önskat pris, storlek, varumärke, kön, färg osv (vilket då är några av de frivilliga attributen för nuvarande i Sverige). Med andra ord i kan du i princip shoppa runt redan på Google. Tidigare har ju Google varit mer inriktat på att skicka sökaren/kunden vidare direkt, nu vill de istället att du dröjer kvar! Det enda som fattas är egentligen en direktköp knapp – som tar dig direkt till kassan redan i Google. Men detta kanske kommer i en nära framtid?

När feeden är uppladdad och korrekt uppsatt är det dags att gå till Google AdWords och starta en Shopping-kampanj som finns som alternativ när du startar en ny kampanj och koppla denna till Google Merchant. På samma sätt kopplar du feeden från Google Merchant till Google Shopping-kampanjen.

Optimering av Shopping

När Shopping-kampanjen är igång i AdWords är det inte endast att luta sig tillbaka. Denna kampanj behöver givetvis optimeras på samma sätt som andra AdWords-kampanjer för att ge bästa utfall.

Det första optimerings-steget är att dela upp kampanjen i separata ad groups. I början så kommer alla produkter ligga i en och samma ad group, för att lättare kunna optimera CPC och budget är det givetvis bättre att dela upp produkterna i separata ad groups. Detta kan göras på olika vis exempelvis genom att sortera ut vissa varumärken, kategorier, produkttyper osv. Kopiera helt enkelt den ursprungliga ”alla produkter” ad groupen och sortera ut de produkter du vill ha genom att trycka på plus-tecknet (alternativt pilen ibland) för att får fram andra alternativ. När du har fått fram (klickat fram) de produkterna eller varumärket du vill ha i en egen ad group justerar du budet för just dem, resterande utesluter du (via bud). OBS! glöm inte att även gå tillbaka till den ursprungliga kampanjen för alla produkter och uteslut bud för de produkter du valt att lägga i en seperat ad group.

Det andra steget är att efter ca 2-3 veckor gå igenom negativa sökord och sedan regelbundet kolla igenom dessa (förslagsvis åtminstone en gång i månaden). Du vill ju inte att dina produktannonser ska visas för sökningar som är helt orelevanta?

Känner du att allt detta är lite för mycket att ta in på samma gång? Vill du hellre ha vår expert-hjälp med att sätta upp din Google Shopping kampanj? Tveka inte att höra av dig till oss så hjälper vi dig gärna med alla steg som behövs för att lyckas!

Dela gärna!

2 Comments

Mattias

Nu har vi landat här flera gånger när vi sökt på det ni alltid har svar på 🙂 Ni kan era grejer. Keep up the good work.

Reply
Anna-Karin Persson

Tack du, skönt att vi kan leverera svar på dina frågor!

/Anna-Karin, TopVisible

Reply

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *