Google Expanded Text Ads äntligen i Sverige!

Publicerat av

Har ni hört talas om superskrällen i Google AdWords? Jo – nu ska vi äntligen få mer utrymme och fler tecken i textannonserna! Vi som har jobbat länge med AdWords förstår hur stort detta är. I mitt fall har jag levt enligt följande teckenbegränsningar under 10 år:

25 tecken i rubriken

35 tecken i beskrivningsrad 1

35 tecken i beskrivningsrad 2

Det som händer nu är att annonsformatet för Googles textannonser görs om!!

TopVisible är en av få utvalda byråer som lyckats få kundkonto godkända till deras Beta i Sverige, något vi är mycket stolta och glada över.

Hur kommer det då se ut?

Här är ett exempel på en mobilannons och en desktopannons:

Google desktop ads beta

 

Google Expanded mobile text ads beta

Vilka är skillnaderna från förut?

    • Nu kommer vi få skriva 2 rubriker – båda får vara 30 tecken vardera (Innan skrev vi 1 rubrik med 25 tecken)
    • Det kommer finnas en beskrivningsruta eller ett beskrivningsstycke där det får skrivas 80 tecken (innan hade vi 2 rader beskrivningstext med 35 tecken vardera)
    • De uppmuntrar även mer till att skriva in sökord i den synliga URLen genom att visa upp 2 rutor med snedstreck emellan. Detta är annars ett utrymme som många missat tidigare

Så sammanlagt får vi nu 45 fler tecken att skriva bra texter på, plus att vi påminns om att utnyttja utrymmet efter rotdomänen till att framhäva våra sökord ytterligare en gång.

Dock är det en viktig sak som inte ändras. Innehållet ska fortfarande vara relevant, oavsett antal tecken! Kvalitet, kvalitet, kvalitet!

Glöm inte heller bort följande riktlinjer som alltid gäller när du skriver annonser:

  • Ha med sökordet i rubriken
  • Inkludera en Call to Action (“läs mer”, “boka idag”, “beställ hos oss”)
  • Ge en kort beskrivning av din tjänst/produkt och lyft fram fördelarna
  • Om det är aktuellt kan du ta med priser eller ett erbjudande

När du ser att även du har tillgång till de nya annonsformaten rekommenderar vi att du pausar dina gamla annonser när du lägger till de nya. På detta sätt kan du enklare se skillnader i resultat med nya/gamla annonsformatet.

Tänk även på att maxa dina textannonser med tillägg, du kan läsa om AdWords olika tillägg i Gabriellas inlägg från tidigare i vår.

Lycka till och njut av att få använda långa ord som tidigare varit “omöjliga”!

Läs mer i Googles egen blogg Inside AdWords om denna nyhet.

Hör gärna av dig om du vill diskutera denna superskräll till maria.eckerwall@topvisible.se eller gabriella.hansson@topvisible.se

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *