Gmail Sponsored Promotions

Publicerat av

Beta beta beta. Det släpps ofta nya produkter inom AdWords, och när vi vill och tror att våra kunder skulle behöva prova en ny typ av produkt, lite före alla andra, ja då kör vi helt enkelt!

Nu ska vi prata lite GSP; Gmail sponsored promotions. En ny typ av produkt inom AdWords som varit under beta under några månader. Vi har fått äran att prova detta för en av våra kunder, och det ser redan lovande ut. Detta är en nyhet som gör det möjligt för annonsörer att marknadsföra sina produkter mot Gmail-användare.

Det yttrar sig i små teaser-annonser som egentligen syns på 3 olika ställen samtidigt, fast i olika former.

Hur man väljer att optimera beror helt på vilka olika inriktningar man valt för sin målgrupp, och det går att rikta in sig relativt djupt.

GSP ger chansen för annonsörer att rikta in sig på språk, ålder, kön, nyckelord, domäner, köp, maillistor, intressekategorier, område och jobb. Givetvis är en bra idé även att exkludera inriktningar. Ju bättre du känner din målgrupp desto bättre kommer ni lyckas med denna typ av annonsering.

En god idé kan vara att börja testa sig fram ganska brett, och sen efter tid se vilka inriktningar som presterar sämre, och därmer tweaka och göra om sin kampanj. Viktigt är dock att alltid se till att exkludera allt som inte har med er kampanj att göra, för att minska risken för att bli alldeles för breda.

Och som alltid när det gäller klickpriser och kvalitet – se till att länka till en högst relevant landnings-/kampanjsida. Likaså; glöm heller inte en tydlig call to acion! För ni vill väl uppmana er målgrupp att ta action på ert erbjudande?
Exakt startdatum för när det släpps för alla att använda  i Sverige återstår att se, men vi kommer givetvis informera om detta i tid.

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *