Bildannonser displaynätverket

En ”kort” guide till Displaynätverket (Googles)

Publicerat av

Oftast när vi talar om annonsering på Google talar vi ju faktiskt om annonsering på Google.se, alltså Googles söknätverk. Där söker vi aktivt efter information i Googles enorma databas genom att skriva in ett sökord. Dock har Google även ett nätverk som kallas för Displaynätverket. Vissa kallar detta för AdSense vilket delvis är korrekt. AdSense är nämligen det nätverk där man kan själv anmäla sin webbplats som medlem i deras nätverk – du kan alltså välja att låta Google visa annonser på din webbplats – och du får betalt varje gång det klickas på en annons. Smart eller hur?

Display-nätverket är inte lika tydligt när det gäller annonsering. För söknätverket är det lite enklare eftersom en textannons kopplas till ett visst sökord och annonsören bestämmer vilka sökord den vill synas för. I display kan man välja lite olika sätt att välja inrikting som jag kommer gå igenom nedan. Det finns inget direkt facit på vad som funkar eller inte funkar på display, utan som med det mesta som gäller digital marknadsföring så är det till att testa! Du bör även tänka igenom dina mål med annonseringen innan du kör igång display. Du kan inte förvänta dig att få samma resultat som i söknätverket – varken för annonsernas kvalitet (CTR) eller för avslut (transaktioner, intäkter osv).

Bildannonser displaynätverket

Googles bildverktyg kan skapa bildannonser till displaynätverket

Inriktningsmöjligheter

Googles Displaynätverk består av tusentals olika webbplatser. Du kan välja vilka du vill synas på genom följande metoder. Tänk på att du kan kombinera olika inriktningsmetoder, men ju fler du väljer, desto smalare blir inriktningen.

Språk och geografisk inriktning

Detta fungerar på samma sätt som i söknätverket – du väljer alltså vilket land eller region som du vill annonsera inom. Språk här innebär det språk som användaren har sin webbläsare inställd på.

Sökordsinriktning

Detta kanske är förvirrande men man kan faktiskt använda sökord även för displaynätverket. Du behöver dock tänka lite annorlunda. Här ska din lista med sökord definiera ett tema – och det Google gör är att försöka matcha din lista med sökord med sökord som finns indexerade för olika webbplatser. Har du t.ex. följande lista:

  • sekatör
  • spade
  • kratta
  • räfsa
  • vattenkanna
  • trädgårdsslang
  • gräsklippare

då borde Google förstå att du önskar synas på sidor som handlar om trädgårdsredskap.

Hanterade Placeringar

Här väljer du alltså ut en eller flera specfika webbplats(er), det kan även vara en undersida, en mobilapp eller ett videoinnehåll. Detta är ett ganska smalt sätt att rikta in sig på och du begränsar dig enbart till de sidor du väljer. Om du inte väljer flera hundra sidor – då blir det såklart en bredare synlighet. För att se om en webbplats är med i Googles displaynätverk söker du efter den i verktyget som kallas för visningsplaneraren som du hittar under “Verktyg” i ditt AdWords-konto. Om jag t.ex. söker efter tasteline.se så ger den mig följande resultat:

Visningsverktyget

Ett exempel på placeringar Google ger som förslag vid sökning på tasteline.se

Tasteline.se är inte med i nätverket men det finns många andra förslag som har med mat att göra – och du kan få en uppskattning för hur många visningar du kan förväntas få om du väljer dessa webbplatser. Du kan även se vilka annonsformat de olika webbplatserna stödjer.

Bildannonsformat

Exempel på en webbplats och vilka bildannonser de stödjer

Ämnesinriktning

För att nå en bred målgrupp rekommenderas denna inriktningsmetod. Du väljer vilka ämnen på webbplatser du vill synas på – t.ex. finans eller mat. Sedan visar Google annonserna på sidor som de placerat inom dessa kategorier. Det finns huvudämnen och underämnen. I exemplet mat är huvudämnet “Mat och Dryck”, Exempel på underämnen är “livsmedel”, “kött och fisk”, “matlagning och recept” mfl…

Demografi

Detta handlar om kön, ålder och föräldrastatus. Google skriver såhär gällande deras demografiska inriktning så att vi förstår vad detta faktiskt innebär:

När användare besöker en webbplats som ingår i Googles Display-nätverk, lägger Google in ett nummer i deras webbläsare (med hjälp av en cookie) för att registrera deras besök. Numret identifierar en webbläsare på en viss dator, inte en specifik person. Webbläsare kan kopplas till demografiska kategorier, till exempel kön, åldersgrupp eller föräldrastatus, beroende på vilka webbplatser användaren har besökt.

Vissa webbplatser kan dessutom ge oss demografisk information som personer uppger på vissa webbplatser, till exempel på sociala medier. Vi kan även använda demografisk data som härleds från Googles profiler.”

Remarketing

Remarketing faller också under Googles displaynätverk. Detta går jag dock inte in på här utan det kan du läsa om i ett tidigare inlägg om remarketing från februari 2016.

Uteslutning av placeringar

Känner du till negativa sökord? Uteslutning av placeringar fungerar lite likadant. Du behöver inte använda detta om du väljer hanterade placeringar men för alla övriga inriktningsmetoder bör du se till att hålla koll på vilka sidor du inte vill synas på/associeras med och utesluta dem. Du kan även använda negativa sökord för displaynätverket. Då säger du till Google att du vill inte synas på webbplatser som innehåller vissa utvalda sökord.

 

Format på annonserna

I Displaynätverket har du stora valmöjligheter vad gäller annonsformat – det funkar med text, bilder och rörliga annonser. Det du bör vara medveten om är att alla webbplatser får välja vilka format de vill ha på sin sida – till exempel kan vi se att sidan kokaihop.se endast kan ta bilder i formaten: textannonser, bildannonser 980×120 och 300×250.

Screen Shot 2016-04-25 at 20.22.36

Textannonser

Textannonser har samma dimensioner som i söknätverket, dvs 25 tecken i rubriken, 35 tecken i beskrivningsrad 1 och 35 tecken i beskrivningsrad 2.

 

Textannons google

Exempel på en textannons

 

Bildannonser/banners

När du ska skapa bildannonser behöver du tänka på ett par olika format och storlekar.

Format

  • Filformat som stöds: GIF, JPG, JPEG, PNG och SWF.
  • Filstorlek:  Högst 150 kb för alla filer.

Annonsstorlekar som stöds är:

  • 250 x 250 Kvadrat  ( Annonsen kan visas högst upp, utmed kanten eller längst ned på sidan)
  • 200 x 200 Liten kvadrat ( Annonsen kan visas högst upp, utmed kanten eller längst ned på sidan)
  • 468 x 60  Banner  (Annonsen kan visas högst upp, mitt på eller längst ned på sidan.)
  • 728 x 90  Leaderboard ( Annonsen kan visas högst upp, mitt på eller längst ned på sidan.)
  • 300 x 250 Rektangel  (Annonsen kan visas högst upp, utmed kanten eller längst ned på sidan.)
  • 336 x 280 Stor rektangel  (Annonsen kan visas högst upp, utmed kanten eller längst ned på sidan.)
  • 120 x 600 Skyskrapa (Annonsen kan visas till vänster eller höger på sidan.)
  • 160 x 600 Bred skyskrapa (Annonsen kan visas till vänster eller höger på sidan.)

För mer information om formaten klicka här!

För att vara säker bör man skapa en annons i varje format för att kunna passa in på så många webbplatser som möjligt. Men om det inte går att göra alla och måste prioritera så är de mest framgångsrika annonsstorlekarna följande (enligt Google själva):

160×600 Bred skyskrapa, 336 x 280 Stor rektangel , 300 x 250 Rektangel  och  728 x 90 Leaderboard

Google menar på att om annonserna placeras väl, kan intäkterna öka med bredare annonser. Bredare annonser är även mer läsvänliga. Du bör självklart även ta hänsyn till vad som passar bäst till era sidor och utgå ifrån det.

Kostnader i Displaynätverket

Budget fungerar på samma sätt som i söknätverket – du bestämmer alltså en daglig budget och det är även det maximala du spenderar under en dag. Men det kostar ingenting att bara skapa en kampanj och sätta en budget. I söknätverket betalar man för varje klick på sin annons. Detta är möjligt även i displaynätverket, alltså att du betalar varje gång någon klickar på din annons, CPC-budgivning (Cost Per Click). Du kan välja att köra med manuell budgivning, automatisk eller någon av Googles andra möjligheter.

Det som skiljer budgivningen åt i Displaynätverket är att du även kan välja att betala för visningar och då heter det CPM (Cost Per Thousand Impressions, Kostnad per Tusen Visningar).  En spännande inriktning här heter CPM för synlighet – det innebär att du betalar när din annons visats tusen gånger “synligt” – detta innebär att en annons varit synlig när minst 50% av annonsen visats under minst en sekund.

 

Tips för annonsinnehåll

När du skriver eller designar annonser ska du alltid tänka sunt förnuft och på din kund/potentiella kund. Vad vill de se och vad vill de läsa? Självklart har jag några tips på vad du bör tänka på för display:

Textannonser

  • Ställ gärna en fråga – då tenderar läsaren att haja till
  • Var personlig
  • Håll dig till en kort rubrik
  • Ha med Unique Selling Points, erbjudande, priser, fri frakt, snabb leverans m.m.
  • Budskapet i annonsen måste motsvara det man får när man väl kommer fram till landningssidan

Bildannonser

  • Byt design med jämna mellanrum – var 7-9e vecka är en riktlinje vi fått av Google
  • Ha med Unique Selling Points, erbjudande, priser, fri frakt, snabb leverans m.m.
  • Använd snygga bilder – ansikten brukar dra till sig blicken, visa tilltalande miljöer, använd vackra färger
  • Ha alltid med en Call to action knapp: “Ladda ner gratis app”, “Klicka här för 20% rabatt”, “Ring oss nu”. Tänk på verben: hitta, läs, få, se.
  • Anpassa annonserna till den målgrupp du riktar dig mot – eller använd dynamisk inriktning
  • Tydlig logga – viktigt att man ser avsändaren och även bygger sitt varumärke
  • Budskapet i annonsen måste motsvara det man får när man väl kommer fram till landningssidan
  • Tydligt budskap – man bör förstå vad annonsen handlar om på 2 sek eller mindre
  • Ha en balans mellan text och bild i annonsen – texten får framförallt inte ta över

 

Bra mål med displaynätverket

Det är självklart upp till dig att sätta vilka mål du har med din annonsering. Jag vill dock rekommendera att behandla displayannonsering annorlunda än sökannonsering. Du bör alltså sätta en separat budget och sätta separata mål. Det vanligaste rådet när det gäller displaynätverket är att ha branding, alltså varumärkeskännedom, som huvudmål. Anledningen till detta är att displayannonser tenderar att få en bred spridning med många visningar och procentuellt sätt färre klick (och därmed lägre CTR). Jobbar du med bildannonser kan du dock bygga ditt varumärke bara genom att synas. Ett annat bra mål i display är nya trafik, dvs potentiella kunder som inte hade hittat dig genom att aktivt söka efter din produkt eller tjänst.

Andra mål som du kan jobba mot är försäljning och engagemang men då bör du oftast sätta andra mål än i andra kanaler, t.ex. kan du förvänta dig en lägre konverteringsgrad än i sök.

 

Mer läsning om Googles Displaynätverk

Hmm, denna korta guide blev inte så kort men den täcker de områden du behöver veta om du funderar på att börja med displayannonsering.

Det finns självklart mer läsning på området som jag vill hänvisa till:

Googles studieguide till displayannonsering

Vad är remarketing?

Gmail ads

Customer Match

Vill ni veta ÄNNU mer om detta så tveka inte att höra av er!

 

Dela gärna!

3 Comments

Cashbackshopping.se

Hej Maria!

Går det att styra vilka annonser som visas? Just nu visas mina textannonser över 80 % av visningarna. Jag skulle vilja vikta upp andelen bildannonser, går det?

Mvh Johan
Cashbackshopping.se

Reply
Maria Eckerwall

Hej Johan

Jag brukar skapa olika kampanjer för bild- och textannonser. Dels kan jag då styra hur mycket de får kosta och synas, dels så blir det enklare för mig att utvärdera resultaten.

/Maria

Reply

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *