Hur du använder Customer Match

Customer Match i AdWords – It’s a match!

Publicerat av

I september förra året släppte Google en efterlängtad nyhet – nämligen möjligheten att kunna ladda upp olika former av maillistor – Customer Match. Givetvis inte vilka maillistor som helst utan sådana som ni har fått tag på förstahandsbasis. Exempelvis när ni får prenumerationer på ert nyhetsbrev eller en kund genomfört ett köp på er webbplats och lämnar sin emailadress. Detta har tidigare varit något som funnits tillgängligt både på Facebook & Twitter – så självfallet var det nu även dags för Google AdWords!

Dessa listor kan appliceras på vanliga sökkampanjer, samt på Youtube och Gmail.

Det är dock värt att påpeka att det endast fungerar korrekt om de som är med i din lista är inloggade på Google.

Det ni först behöver göra är att kryptera listorna med SHA-256, det kan du exempelvis göra här (ladda ner en lokal version om du önskar). Detta gör du för att säkerhetsställa att all din information om dina kunder är säkrade (även om Google raderar emailadresserna efter att de fått en match oavsett). Sedan laddar du upp filen i csv-format i AdWords under Shared library – Audiences.

Kriterier som måste uppfyllas att det ska fungera korrekt:

– minst 1000 emailadresser

– Inte över 100 MB

audiences-google

customer match google

3 förslag att använda Customer Match till:

  • Applicera en Customer Match lista för dina sökkampanjer över dina befintliga kunder och buda högre för de som är med på listan – så syns din annons högre upp för just dem. Detta är bra att applicera på mer generiska kampanjer med bredare sökord. Du vet att dessa personer redan har en relation med dig och är intresserade av dina produkter/tjänster.
  • Använd en Customer Match lista som innehåller kunder som inte varit aktiva hos er under en viss period, för att exempelvis nå dem via Youtube eller Gmail-annonser. De har varit kunder en gång och det är därmed högre sannolikhet att just dessa personer blir kunder igen.
  • Skapa en Customer Match-lista för att kunna utesluta en viss målgrupp (lägga in som en negativ målgrupp för vissa kampanjer). Du kanske exempelvis inte vill låta dina redan etablerade kunder se dina Brand-annonser eftersom de kan råka klicka på dessa istället för det organiska sökresultatet. Du får således betala för klick du förmodligen ändå skulle ha fått i och med att de känner till dig väl. Eller så vet du helt enkelt att dessa inte är värda att åter-engagera ex på Gmail och Youtube.

Att tänka på när listan/listorna är uppladdade

Eftersom listan är statisk och laddas upp krypterad (obs, valbart) måste ni själva uppdatera den (kryptera igen och ladda upp) regelbundet för att få med de ‘nya medlemmarna’. Så det gäller att hålla koll på dessa listor och uppdatera dem. I början var annonsörer tvungna att lägga till en ‘opt-out’ landningssida – med andra ord en sida där användare kunde avregistrera sig från dessa maillistor. detta är dock borttaget nu.

Eftersom listan är statisk och laddas upp krypterad (valbart) måste ni själva uppdatera den.

Vill ni ha hjälp med Customer Match och tips om vad just ni kan göra med era kundlistor? Hör av er till gabriella.hansson@topvisible.se eller slå en signal på 040-616 08 88

 

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *