Callout Extensions – Nyhet i Google AdWords

Publicerat av

Som ni kanske märkt släpper Google nyheter i Google AdWords ganska så ofta… Allt från förbättringar i gränssnittet till nya funktioner.

I förrgår släppte de en ny funktion som heter Callout Extensions. Det släpptes globalt och har börjat dyka upp i vissa konton även i Sverige.

Här ser ni ett par exempel på annonser som fått in dessa tillägg i annonstexten:

 

Dessa skiljer sig lite från övriga tillägg och framförallt webbplatslänkarna som vi ju vant oss vid. Callout extensions kan man inte klicka på och man lägger inte in någon destinations-URL. Så vad är de då bra för? Jo det är faktiskt en chans att få till lite mer text i den annars begränsade ytan. Lämpligt är att lägga in sina ”USP:ar”, alltså Unique Selling Points. Vad är det som gör er bra, bättre, bäst? I de exempel jag lagt in ovan ser ni ”Fraktfritt”, ”Största utbud”, ”Senaste mode”. Sen har ni mer utrymme i själva annonsen att skriva mer om aktuella erbjudanden osv. Ni kommer inte kunna se exakt statistik för hur många klick varje tillägg har fått men ni ser hur många klick annonsen har fått när callout extensions har varit med. Vi förutser att dessa annonser kommer få bättre CTR och därmed bättre annonsranking.

Så tänk igenom era kärnvärden och vad ni vill kommunicera och håll utkik efter callout extensions i era konto.

Ni hittar dem under fliken ”Annonstillägg” (Ad Extensions) och sedan rullgardinsmenyn ”Visa” (View). Varje tillägg får vara 25 tecken långt och vi tycker ni bör lägga in 2-4 Callout extensions per kampanj.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lycka till i er annonsering!

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *