bing me up scotty

BING me up Scotty!

Publicerat av

Vi pratar väldigt mycket Google på TopVisible… men det är givetvis inte den enda sökmotorn i världen! Sedan är Google givetvis störst (rent generellt sätt, inte i hela världen dock!) – men utmanare finns det definitivt. BING är en av de uppstickarna som det bör hållas koll på – speciellt om ni satsar på andra marknader som exempelvis USA.

Om ni satsar stort på sponsrade länkar och har en god utveckling med AdWords (samt ett välstrukturerat konto) så är det kanske dags att testa BING med? I Sverige är det inte ett speciellt stort antal procent som använder BING som sökmotor, utan det ligger på en ca 3% från maj 2014 – maj 2015. Men oavsett detta, så finns det givetvis möjligheter.

Här kan ni även läsa om en ytterligare anledning att ha koll på andra sökmotorer än Google.

Det enda är väl att de som har BING inställt som sökmotor i Sverige generellt sett har en något högre snittålder, vilket man bör tänka på. Trots detta kan det vara värt att lägga över sina AdWords-kampanjer hos BING Ads. Ni kanske inte når samma slags nivåer i trafik med BING gentemot AdWords, men kostnaden per klick blir oftast mycket mycket lägre. Samt så ser vi bland våra kunder att CTR (click-through-rate) är väldigt mycket högre.

Sedan är det givetvis det faktum att det är lägre konkurrens på BING idag, så varför inte vara någon av de första inom er bransch?

Men, ännu mer relevant blir det för er om ni arbetar mer internationellt. Speciellt i USA – för när du annonserar på BING Ads syns du även med annonser på Yahoo! Både dessa sökmotorer är seriösa utmanare till Googles första plats. Tillsammans står de för nästan 20% av marknaden under det senaste året i USA. Med BING kan du spara både tid och pengar! Tid syftar jag till i och med att det är oerhört simpelt att föra över sina AdWords-kampanjer till BING. Du kan i princip bara logga in på AdWords via BING och sedan ladda upp dem med några enkla klick.

Sedan måste jag erkänna att det finns vissa små detaljer som är störande i BING, som helt enkelt inte fungerar lika enkelt som i AdWords. Men du kommer garanterat att känna igen dig!

Så för att summera om varför ni ska testa BING:

  • Det är en enkel överföring av dina kampanjer från AdWords till BING
  • Ni kommer att se en ökad CTR samt en lägre CPO-kostnad
  • Konkurrensen är mycket lägre på BING
  • Möjligheten att vara några av de första i er bransch

 

Vi på TopVisible har givetvis koll på både AdWords och BING, så om ni skulle vilja testa hur väl BING kan fungera för er – hör av er!

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *