Sandra läser inför sin Adwords-certifiering

AdWords-certifiering, så här lyckas du!

Publicerat av

Sandra Olsson som tidigare praktiserade hos oss under HT 15 är nu tillbaka för att göra sin sista LIA-praktik, innan hennes examen i sommar. Om du vill veta mer om Sandra läs hennes tidigare inlägg Om mig och Vikten av negativa sökord.

Nu tänkte hon dela med sig av lite tips till dig som vill ta din Adwords-certifiering!

Vad är Google AdWords?

AdWords är ett online-annonseringsprogram som ger dig möjligheten att nå ut till fler kunder. Du anger en egen budget, väljer var din annons ska visas och kan även mäta effekten av annonsen. I AdWords betalar du endast när en person klickar på din annons (CPC – Cost per Click). Du väljer själv vilka sökord och fraser som du vill synas på och som är relevanta för just ditt företag. 

TopVisible har Adwords-certifiering och är Google Partner.

Självklart är gänget på TopVisible certifierade och därmed Google Partners!


Hur gör du då för att ta din AdWords-certifiering?

Det första du måste göra är att registrera ett konto hos Google Partners, vilket är helt kostnadsfritt. När du registrerat dig, leta upp fliken certifieringar, här hittar du både Google Adwords och Google Analytics exams. Här finns allt kursmaterial som behövs för att klara av proven.

Det första provet du måste göra är AdWords Fundamentals som är grunden till hur AdWords fungerar, provet är 100 frågor och du har 120 min på dig att genomföra det.

Andra provet är på avancerad nivå, du kan välja mellan olika alternativ beroende på vad som passar ditt företag bäst. Du kan såklart göra alla om du har lite tid över, eller bara älskar kunskap. Jag valde att göra Search Advertising Exam som är 98 frågor och du har även här 120 min på dig.

5 tips för hur du med lyckas med din Adwords-certifiering:

1. Läs litteraturen på engelska, det blir lättare för dig, det är enklare att förstå alla ord och förkortningar. Översättningen blir inte alltid den bästa på svenska. Nyheter och uppdateringar i AdWords är även de oftast på engelska.

2. Läs igenom det material som finns hos Google Partner (exam study guide), kolla även på de videos som finns med i guiden. Här har du en länk med mer information och alla study guides. 

3. Skriv ner en lista med alla ord och förkortningar och LÄR dig dem. Förstå även vad dem innebär och hur dem används ex: CTR – Click Through Rate, CPM – Cost-per-thousand impressions , CPA -Cost per Action. Länk till en bra lista hittar du här! 

4. Kika även runt i AdWords innan du gör provet, gå igenom menyerna och se hur programmet är uppbyggt, lär dig hitta i programmet.

5. Då jag lätt tröttnar på att läsa, tittade jag även på en del videos på YouTube i Google Adwords egna kanal för att bryta av från läsningen. Videos är ett bra komplement, det hjälpte mig otroligt mycket.

Övriga tips och trix:

  • Bli inte besviken om du inte klarar provet första gången, du kan göra om det igen efter 7 dagar. Jag gjorde det första gången för att förstå provets uppbyggnad och hur de ställer frågorna.
  • Du kan även göra det på andra språk om du vill testa en gång till inom de 7 dagarna.
  • Tänk på att du får flera olika svarsalternativ på provet och att de är väldigt lika, så läs verkligen igenom frågan noggrant innan du svarar, frågorna kan även upprepas.
  • Det finns väldigt mycket AdWordsfrågor ute på Google från gamla prov, ett tips är att även öva på dem.
  • Ge inte upp! Plugga plugga plugga, sätt upp mål! 
  • Ta printscreens när du gör provet, på frågor du känner dig osäker på. Skapa en pdf och öva på dem! 

Vill du lära dig mer om AdWords anmäl dig till TopVisibles grundkurs här!

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *