Trender för 2015! Tror vi..

Publicerat av

Ojojoj, vilket år det har varit! Vi har flyttat, anställt och vunnit utmärkelser. Vi tänkte dock inte bli särskilt nostalgiska, utan istället blicka framåt. Vad har 2015 att bjuda på? Vi tror oss veta, och vi är inte sena med att dela med oss. Här är trenderna 2015!

 

Rolf Widerström:  Inlänkar har traditionellt varit den huvudsakliga faktorn av off-page faktorer som påverkar din webbplats auktoritet, förtroende och värde i Google. Marknadsförare bör i 2015 fokusera ännu mer specifikt än vi redan gjort under 2014 på att utveckla värdefullt innehåll och marknadsföra detta mot en väldigt nischad och specifik målgrupp för att förtjäna brandade inlänkar till webbplatsen. Vår rekommendation är således att bortse helt från masslänkar från ospecifika bloggar och kataloger. Dessa länkar tillför i dagsläget ingenting till en sund länkprofil.

2014 var även ett monumentalt år där mobiltrafiken passerade desktop-trafiken på Internet. Detta har självklart en stor påverkan på hur vi tänker marknadsföringsstrategier och beteenden i Google. Detta betyder således att under 2015 kommer det att vara ännu viktigare att ha en mobilvänlig webbplats.

Och som alltid, kvalitet framför kvantitet! Era besökare kommer uppskatta det och inte minst Google uppskattar det.

Slutligen kan jag redan nu meddela att, jo, tro det eller ej…
Men Malmö FF kvalar in till Champions Leauge även under 2015!

 

Felix Holmgren: Standardlösningar för Big data når mognad och vidsträckt användning. Fast data blir den nya stora utmaningen. (spaning)

Att lägga stor vikt vid användarvänlighet och visuell kommunikation blir en självklarhet vid upphandling av mjukvara. (önskan)

Genom ett psykosocialt hack löses problem med otrevligt beteende på internet. (mardröm)

 

Jens Nockert: Shadow DOM och Web Components revolutionerar webdesign. Alpackan blir det nya innedjuret. Ljud och Video på webben kommer att börja fungera rimligt, man kommer se mer interaktivitet på den fronten och Daala blir det nya heta.

 

Linus Larsson: 2015 blir information i SERPen betydligt viktigare. Öppettider, turn-by-turn guidening, kontaktuppgifter och erbjudande kommer hämtas ut från webbplatserna och visas upp vilket ger sökarna informationen de söker utan att klicka. Strukturerad data blir varje webbutvecklares bästa vän.

Anna-Karin Persson: Företag blir hela tiden mer medvetna om utbudet av produkter och tjänster på den digitala marknaden. 2015 satsar vi vår marknadsbudget på kvalitét och tänker i ett längre perspektiv när vi gör våra investeringar – Return On Investment har aldrig varit mer aktuellt. Internet of things-marknaden exploderar och marknadskanalerna och möjligheterna för företag att synas på innovativa sätt blir oändliga!

HIF vinner åter igen Allsvenskan med Henke Larsson på tronen!

 

Niklas Aronsson: Jaha, man får fantisera hur mycket som helst på sina trendspaningar? Då bidrar jag gärna!

  • Människor lär sig flyga
  • Kanada förklarar krig på USA
  • Altavista gör storstilad comeback och köper upp Google

Nicklas Hallberg: Googles girighet kommer straffa oss alla. Därför kommer kompetens och bra strategier inom sökmarknadsföring bli en allt viktigare del under 2015. Det kommer krävas mer tid för att skapa kostnadseffektiva sökkampanjer då Google arbetar för att göra det lättare att annonsera, men svårare att göra det lönsamt.

Google-annonsering 2015

  • Google släpper ett nytt verktyg som autogenererar AdWords-kampanjer baserat på innehållet på en webbplats
  • Nytt tillval att visa företagets logga i annonserna
  • Annonser/Google Shopping kommer ta ännu större utrymme i sökresultatet och pressa ned de organiska sökträffarna ytterligare
  • Google tar bort budjusteringen för mobila enheter

 


Maria Eckerwall:

  • Matköp på Internet kommer explodera, inte bara färdiga matkassar utan egna beställningar.
  • I januari kommer vi äta som nyttigast, i december som minst nyttigt.
  • Tång/sjögräs kommer bli populärt i matlagning
  • Googles klickpriser kommer stiga
  • På Facebook kommer vi att ställa mer frågor till vår vänkrets – trenden från Google kommer alltså dit
  • Man är ”inne” om man är mycket utomhus
  • Det kommer fortsätta vara ”ute” att vara ”inne”

Rasmus Bengtsson: Ehrm…

Vi är ett växande gäng som ständigt ligger och pushar på gränserna för synlighet på nätet. Vill du vara med och skapa 2015 års trender med oss? Hör av dig!

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *