3 grymma rapporter med svensk webbstatistik

Publicerat av

Det är väldigt att lätt att bli hemmablind när man sitter i bubblan med sitt dagliga jobb. Oavsett om siffrorna pekar i rätt riktning är det ibland svårt att veta hur bra det egentligen går. Ökar era intäkter i förhållande till resten av marknaden, är peakarna i besökarantal en lyckad satsning av er eller en marknadstrend eller sjunker siffrorna för alla över vissa perioder?

Jag är personligen väldigt tävlingsinriktad och vill gärna jämföra med hur det går för liknande bolag och vad som händer på webben och inom e-handel generellt. Att hålla sig á jour med vad som händer utanför den egna verksamheten är inte alltid helt enkelt men ack så viktigt om man vill vara med på tåget och inte stå kvar på perrongen.

 

För att vi på TopVisible ska hålla oss uppdaterade har vi stenkoll på webbstatistik och på rapporter som släpps, framför allt de som täcker vår hemmaplan, den svenska marknaden. Jag tänkte dela med mig av några intressanta källor för den nordiska och framförallt svenska marknaden som jag hoppas kan hjälpa er att veta hur trenderna ser ut och jämföra er med era branschkollegor.

Vi hoppas att du hittar något matnyttigt i webbstatistiken och som en vis man uttryckte det:

”Kunskap – det är inte vad du vet som räknas, det är vad du kommer på i tid.”

 

Svenskarna och Internet årsrapport 2013

Låt inte dig skrämmas av att den är 70 sidor lång. Här finns mängder av nyttig information som kan hjälpa dig lära känna din målgrupp bättre.
Är din målgrupp tvååringar avslöjar rapporten att 45% av Sveriges tvååringar använder internet. Förutom denna kuriosa behandlar rapporten hur vi använder internet, den mobila trenden och en intressant genomgång av sociala medier som visar att Facebook håller fortfarande greppet.

 

HUIs E-barometer

Denna rapport är mer siffertung men väldigt intressant då den även delar upp olika branscher så att man kan jämföra in egen tillväxt med branschsnittet. Är du i sportbranschen är tillväxten närmare 30% medan bok och media- och bokbranschen backar något. Rapporten släpps en gång per kvartal.

 

Dibs rapport om svensk E-handel

Min personliga favorit då den behandlar både siffror och även de mjuka värdena som varför handlar man på nätet. Det är bekvämligheten och enkelheten som går före priset vilket många av oss tror. Är du verksam på den nordiska marknaden visar rapporten också hur olika vi nordbor vill betala på nätet. 90% av danskarna vill betala med kort medan finländarna föredrar internet bank.

 

Vill ni göra en djupdykning i trenderna eller ta del av idéer som hjälper er ta större plats i statistiken? Kontakta oss så sätter vi igång tillsammans!

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *