Instagram-annonsering lanseras i Sverige

Publicerat av

Den 30:e september lanseras Instagram-annonsering  för Sverige och en rad andra marknader. Detta är riktigt stort och innebär att ni som företag kan arbeta intensivare med att nå er målgrupp på Instagram. På ToppenMorgon den 25:e september höll vi ett frukostseminarium om just detta – efter att vi gått en halvdagskurs hos byrån Zalster. Vi kommer i detta blogginlägg gå igenom allt ni behöver veta och hur ni ska tänka i er annonsering!

Varför vara på Instagram som företag?

Idag använder ca 35% av alla företag Instagram, vilket inte är speciellt mycket, men det kommer att öka framöver! Speciellt nu när annonseringen släpps. Ni har hört det många gånger tidigare – sociala medier används i allt högre grad och kommer inte att minska.

Om er målgrupp finns på Instagram så ska givetvis även ni vara där!

Passa på att vara bland de första och ta fördel av att det inte kommer vara så mycket konkurrens i starten! När Facebook släppte annonseringen var det relativt enkelt att få till bra resultat – idag måste företag i princip köpa sin räckvidd bland sina egna följare.

En ny undersökning från Forrester visar tydligt hur det viktigt det är att vara på Instagram om ni önskar nå engagerade följare och framtida kunder:

Instagram skapar hela 58 gånger mer engagemang per följare än Facebook. Samt 120 gånger mer engagemang per följare än Twitter.

Viktigt att tänka på

Instagram ska främst ses som en passiv konverteringstrigger. Ni bör fokusera på att bygga en närmare och mer personlig relation med er målgrupp. Detta kommer att göra att ni stärker er varumärkeskännedom samt alltid är ”top of mind” bland era följare. Pausa dock upp ett tag innan ni börjar tänka på annonseringen…!

Ett snyggt enhetligt konto, med en genomtänkt strategi och uppsatta mål är ert första steg! Om ni inte har detta, så se till att lägga en bra grund innan ni börjar annonseringen. Få inspiration från företag som exempelvis Airbnb, Paypal (som lyckats göra sin betalningstjänst kul och inspirerande på Instagram). Ni kommer att kunna annonsera utan ett Instagram konto – men glöm att jag sagt det! Det är inte den vägen ni bör gå.

Regler och utseende på Instagram-annonseringen

Exempel från Facebook. Det står tydligt att inläggen är sponsrade, call to action knappar är tillagda som leder till externa webbplatser.

Exempel från Facebook. Det står tydligt att inläggen är sponsrade, call to action knappar är tillagda som leder till externa webbplatser.

Detta är formaten ni kommer att kunna använda (läs mer här):

  • Bilder, fyrkantiga och liggande (rekommenderad storlek 1080×1080)
  • Video, max 30 sekunder
  • Carousel Ads, en annons med max 4 bilder som kan swipas fram.

Som ni tydligt ser på bilden ovan är det nu uppenbart att inläggen är sponsrade. Tänk på att den externa webbplatsen ni leder era följare till måste vara mobilanpassad!

Estetiska riktlinjer

  • Professionell look (tänk alltid systemkamera – eller köp in bilder!)
  • Engagerande innehåll, som inspirerar eller förmedlar en känsla
  • Viktigt med ett tydligt fokus, bra ljus, symmetri och djup
  • Tänk INTE ‘säljande’ bilder!

Regler

  • Ert innehåll måste ha en koppling till ert varumärke
  • Inga overlay-loggor
  • Max 20% text (men undvik det så mycket som möjligt!)
  • Använd riktiga tags
  • Inga regrams
  • Hashtags – max 3 (de fungerar inte på organiska sökningar – men ett bra sätt att samla sina bilder under en specifik ‘kampanj-hashtag’ för sina följare).
Riktigt bra exempel på bra annonser från Chobani, Levis och Mercedes Benz Usa. Observera de smarta och relevanta hashtagsen med!

Riktigt bra exempel på bra annonser från Chobani, Levis och Mercedes Benz Usa. Observera de smarta och relevanta hashtagsen med!

Vad behöver ni för att sätta igång?

Då Facebook numera äger Instagram så kommer det inte direkt som en överraskning att annonseringen kommer ske via Facebook Power Editor. Vilket även innebär att ni kan använda alla pixlar och sparade målgrupper ni har sedan tidigare!

Det ni behöver är:

  • Ett Facebook-konto
  • Skaffa Business Manager (om ni ännu inte har det)
  • Skapa ett annonskonto
  • Slutligen koppla ert Facebook till Instagram

Att koppla ert Facebook till ert Instagram-konto går på några sekunder, gå endast in under inställningar (i Business Manager) och leta fram Instagram-fliken, lägg sedan till kontot genom att ange användarnamn och lösen – klart! Ni måste även koppla ett annonskonto till Instagram. Starta en ny kampanj och välj auktion. Alternativet kommer sedan att dyka upp under Placeringar under ditt ad set där du kommer kunna lägga till Instagram.

Precis som med Facebook-annonseringen kan ni sätta upp vissa mål att optimera annonserna för. För Instagram är det:

  • Klick till webbplats
  • Videovisningar
  • Appinstallationer
  • Mass Awareness

Så som vi uppfattat det kommer det längre fram lanseras ‘Instagram for Business’ där det kommer gå att få lite fler funktioner som exempelvis ‘ad staging’ (kunna testa hur annonserna kommer se ut) och en bättre översikt över kampanjerna. Men i nuläget är det alltså Power Editorn som gäller.

Lite allmänna tips

  • Ha helst 1 person som är ansvarig
  • Sätt en tydlig strategi & mål för Instagram-kontot
  • Ha ett enhetligt konto innan ni börjar annonsera
  • Köp dina FB-följare över till Instagram
  • Hämta inspiration fr andra företags Instagram-konton

Det viktigaste är att komma ihåg att era annonser inte ska kännas för säljande och reklamiga. De ska snarare inspirera och engagera. Förra veckan gick Instagram själva ut en annons för att informera om att det nu kommer annonser. Kommentarerna talade sitt tydliga språk – många hotade med att överge Instagram. En av användarna frågade en relevant fråga – om man kan blocka all reklam från en viss annonsör. Detta kan göras på Facebook – så förmodligen kommer denna funktion komma till Instagram med. Men ni vill ju givetvis inte att användare blockar er eller era annonser – så tänk främst inte ‘säljande’ annonser!

Reaktionerna på 'Instagrams annons' var inte direkt positiva...

Reaktionerna på ‘Instagrams annons’ var inte direkt positiva…

 

Är du intresserad av det här med Instagram-annonsering? Kontakta Gabriella efter lanseringen för att komma igång!

gabriella-instagram-toppenmorgon

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *