Google Analytics-kurs

Event tracking i GA – hur fungerar det?

Publicerat av

Genom att lägga in spårningskoden för Google Analytics på din webbplats kan du få insikter i var besökarna kommer ifrån, vilka sidor de besöker och hur länge de stannar. När du skapar mål får du möjligheten att spåra exempelvis en sida som har lästs in efter att besökaren har fyllt i ett formulär, ett besök som vara längre än 10 minuter eller att fem sidor har lästs in.

Det du däremot inte kan spåra genom Google Analytics standardinställningar är händelser som nedladdning av en pdf…

Det du däremot inte kan spåra genom Google Analytics standardinställningar är händelser som nedladdning av en pdf, klick på anmälningsknappen till nyhetsbrevet eller uppspelning av en YouTube-video på siten. Denna typ av spårning kallas för event tracking (eller händelsespårning på svenska).

Se resultatet av event tracking i din händelserapport

Händelserapport i Google Analytics

Installera händelsespårning

En händelse består av tre parametrar. Det är händelsekategori, åtgärd vid händelse och händelsenamn (för exempel, se bild nedan). För att se händelser i din händelserapport behöver du lägga till en kod för samla in datan från din webbplats. Nedan presenteras tre olika tillvägagångssätt:

  • Google Tag Manager: Om du väljer att använda dig av Google Tag Managern för att sätta upp event tracking är det i din tagg som du anger parametrarna.
  • Tillägg i WordPress: Använder du dig av WordPress finns det olika tillägg/plugins som du kan installera. Jag rekommenderar WP Google Analytics Event. I tillägget är det enkelt att ange parametrarna.
  • Lägga till Javascript: Det tredje alternativet är att manuellt lägga till javascript i koden på din webbplats. Parametrarna anger du direkt i javascriptkoden. Läs mer här!

 

Definiera ett mål utifrån händelsespårning

Definiera ett mål i Google Analytics

 

Definiera en händelse som ett mål

Utöver att du har möjlighet att se händelserna i din händelserapport kan du även använda händelserna för att definiera ett mål. När du skapar ett mål väljer du måltyp händelse och fyller i de tre parametrarna under händelsevillkor. Kategori står för händelsekategori, åtgärd för åtgärd vid händelse och etikett för händelsenamn. Du kan även välja att koppla ett värde till ditt mål.

Du kan även välja att koppla ett värde till ditt mål.

Varje gång ett mål utförs av en användare så registreras värdet som sedan läggs ihop och visas som ett målvärde i rapporterna. Allt en användare gör kan översättas till ett belopp. Ett lämpligt målvärde är att bedöma hur ofta en användare som uppfyller målet blir kund.

Behöver du hjälp med att installera event tracking i Google Analytics? Kontakta Johanna så hjälper hon dig!

 

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *