Adam Haglund från fotobyrån Apelöga

Är du autentisk?

Publicerat av

Hur du undviker de tre vanligaste fallgroparna på vägen mot autentisk kommunikation.

Denna veckan gästas vår blogg av den eminenta fotobyrån Apelöga och deras Creative Director Adam Haglund. Adams blogg är en av de bloggar som vi på TopVisible ser extra mycket fram emot att läsa varje vecka och därför är vi lite extra glada för att han kommer på besök!

När vi som fotobyrå pratar med våra kunder om bildspråk är deras svar ofta: Vi vill att bilderna ska kännas autentiska.

Autenticitet är det nya svarta inom företagskommunikation, men vad betyder det egentligen?

Konkret: Hur gör man om man till exempel vill ha autentiska bilder och filmer på sin sajt?

Jag har upptäckt tre vanliga feltänk som gör att man kör i diket. Undvik dessa och du kommer att lyckas med din kommunikation!

Använd bilder som visar din verklighet

Det politiska partiet DUP, baserat på Nordirland, lanserade för några år sedan denna kampanj:

Apelöga om bilder

En helt vanlig valaffisch. En bild på en väljare som har tagit ställning för ett parti.

Men sedan hände detta:

Den politiska motståndaren upptäckte att bilden på DUP:s affisch var en bildbyråbild. Och de hittade andra bilder på samma tjej.

Så de skapade denna valaffisch:

Adam Haglund om val av bilder

Förutom en komisk poäng lyckades motståndarsidan effektivt visa att DUP inte var ärliga i sin kommunikation. Det var inte en riktig väljare på bilden.

När verkligheten inte stämmer med vad som påståtts uppstår en diskrepans, en klyfta mellan verklighet och påstådd verklighet. I den klyftan gror misstro.

Vad skulle DUP ha gjort istället?

Jo, de skulle ha varit autentiska och förstås haft en riktig väljare på sin affisch. Då hade bilden stämt med verkligheten och då hade de kunnat bygga förtroende.

Så funkar autentiska bilder.

Tänk på det så här:

En besökare som kommer till ditt företag ska känna igen sig, även om hen aldrig har varit där tidigare. Denna fysiska besökare har förmodligen besökt dig digitalt – på din sajt och på dina sociala medier – och skapat sig en bild om vem du är.

Om besökarens virtuella bild inte överensstämmer med den fysiska upplevelsen skapas samma diskrepans som i fallet med valaffischerna. Besökaren känner att något inte stämmer.

Men om du är autentisk i din bildkommunikation – om du visar upp dig och ditt företag som ni verkligen är – då bygger du förtroende.

Konkret tips: Istället för att använda plastiga bildbyråbilder, använd bilder av dig och dina medarbetare i er naturliga arbetsmiljö.

Använd bra bilder av din verklighet

Om du följer rådet i punkt 1 så är kanske första steget att du själv plåtar lite på kontoret. Men om du inte är proffsfotograf är det lätt att hamna diket igen, genom att bilderna blir för dåliga.

Dåliga bilder är till exempel dåligt komponerade eller har dålig ljussättning. Dåliga bilder är som en dålig text, full med stavfel. Eller som att komma dåligt klädd till ett affärsmöte. Det sänder ut dåliga signaler.

Ja, det är rätt självklart, men ändå: Se till att dina bilder är bra. Om du inte är tillräckligt kompetent själv: anlita en fotograf du litar på.

Om du lyckas navigera förbi de två första hindren återstår nu att undvika den sista fallgropen: Din vilja att vara för snygg.

Använd inte allt för bra bilder

Man behöver inte vara många minuter på sociala medier för att inse följande: Människor skryter gränslöst och ohämmat. Alla (jag inkluderad) är lyckligare och mer framgångsrika i sina statusrader än i verkligheten.

Och när du visar bilder på dig själv väljer du förstås bilden som visar din bästa sida.

Många företag beter sig som folk gör mest när de kommunicerar på sociala medier. ”Grattis till oss som blev årets byrå!”, ”Titta på vår nya coola hemsida” och ”Nu fick vi ännu ett superduperuppdrag från kunden X!”.

Det är helt naturligt att vilja skryta, men det är en fälla. För liksom de två tidigare punkterna så leder också detta feltänk – att framställa sig själv i för god dager – till att du åker i diket.

För mycket skryt och för många snygga bilder på dig och medarbetarna gör att den fysiska besökaren inte känner igen sig. Du har tappat din autenticitet.

Feltänket är: Eftersom vi vill vara omtyckta så tror vi att vi måste dölja våra dåliga sidor för att inte bli lämnade.

Men i verkligheten är det tvärtom, och det är det som autenticitet handlar om. Att våga vara öppen och ärlig. Att inte gömma sig, att inte dölja obekväma fakta.

Senaste åren har jag bloggat på apeloga.se och jag har upptäckt hur inlägg där jag blottat mig – om en misslyckad rekrytering eller om mina talsvårigheter – alltid gett bäst respons.

Genom att visa dina svagheter och bilder av dig som inte är perfekta knyter du starkare band till dina följare. Genom att vara öppen och hålla igen med skrytet får du dina besökare att sänka garden. Det är belöningen för att vara autentisk.

Dela gärna!