Apple Search – vara eller icke vara

Publicerat av

Det har gått ett antal intressant rykten den senaste månaden angående en jobbansökan Apple nyligen lagt upp. Apple söker nämligen efter en Engineering Project Manager för Apple Search (!). I annonsen konstateras det att tjänsten handlar om hålla i olika projekt kring en sökplattform som stödjer hundratals miljoner användare. Vilket i sin tur kommer att revolutionera hur människor använder deras datorer och mobiler.

Är Apple i farten och vill utmana Googles marknadsdominans på sökmarknaden?

Detta är givetvis enbart spekulationer som florerar, men Apple har tydligt visat att de sakta distanserar sig från Google de senaste åren. Det började 2012 med att Apple tog bort Google Maps och ersatte den med sin egna Apple Maps i alla Iphones. Sedan försvann även förinstallationen av Youtube.

Vi kan även se denna utveckling på andra håll. Nyligen så gick Mozilla Firefox’s kontrakt ut med Google och de valde att istället samarbeta med Yahoo! för vissa utvalda regioner vilket gör dem till standardsökmotor för Firefox. I detta fall har Google på kort tid förlorat marknadsandelar i USA för att användare helt enkelt inte vill eller orkar byta tillbaka till Google som standardsökmotor. I nuläget står dock Google i Norden kvar som standardsökmotor.

Safaris kontrakt med Google går även ut nu i början på året. Frågan är därmed om Apple planerar att lansera en helt egen sökmotor, utveckla Spotlight Search för Iphones, eller väljer att slopa Google och inleda ett nytt samarbete med BING eller Yahoo!.

Lyssna gärna på podden Appsnack, där vi diskuterar ryktena om Apple Search:

Appsnack 155 – Sökmotorer och elmotorer

Varför skulle Apple vilja utmana jätten Google?

Att annonsera på Google kan exempelvis kosta allt från 3 kr upp mot 20 kr per klick. Beroende på bransch och konkurrens (exempelvis banklån) kan ett klick givetvis vara mycket dyrare än så. Men generellt sätt så är det många småsummor som tillsammans skapar gigantiska annonsintäkter till Google.

I enbart Sverige sker det ca 50 miljoner sökningar per dag enligt nya siffror från Google. En sökning på StatCounter.com visar att Google hade ca 95 % av sökmarknaden i Sverige det senaste året (januari 2014 – januari 2015), i USA har de dock enbart ca 80% av marknaden för samma tidsperiod. Om vi tittar på hela världen ligger Google på ca 90%, med BING på andra plats med sina 3,6% av marknaden och Yahoo! tätt efter i procent.

Det kanske tycks lite att enbart ha ett par procent av marknadsandelen i jämförelse med det dominerande Google?

Men att enbart norpa åt sig ett par procentenheter av Googles intäkter skulle innebära en ganska saftig summa med tanke på hur många sökningar som görs per dag i världen. Samt det stora antal annonsörer som finns närvarande på Google.

Med den bakgrunden skulle det inte vara helt galet att tänka sig att Apple är sugna på att ta en del av sökmotorkakan. Om de nu faktiskt planerar att lansera en helt egen sökmotor. Genom att erbjuda annonsering (vilket Microsoft med BING & Yahoo redan gör), skulle de kunna ta en del av Googles annonsintäkter. Även om det endast handlar om några enstaka procent till en början.

Vara vaksam på utvecklingen som annonsör

Oavsett Apple Search’s vara eller icke vara är det dags som annonsör att vara lite extra vaksam på utvecklingen och vad det kan innebära.

Om Apple väljer att integrera sitt helt egna Apple Search, Yahoo! eller BING som standardsökmotor för Safari istället för Google när avtalet löper ut kan det leda till att de förlorar viktiga marknadsandelar världen över. När Mozilla Firefox nyligen valde att inleda ett samarbete med Yahoo! istället för Google i USA tappade de mycket riktigt en del marknadsandelar.

Det är därmed även som annonsör kanske dags att fundera på att testa annonsering hos några av de andra aktörerna förutom Google. Även om Google kvarstår som den dominanta sökmotorn finns det givetvis intäkter att hämta på de andra sökmotorerna. I och med att det inte finns lika stor konkurrens på de andra sökmotorerna blir kostnaderna heller inte lika stora per klick.

BING är exempelvis förvånansvärt enkelt att starta igång om tidigare erfarenhet från Google AdWords finns. Det är i princip en copy-paste rakt av från AdWords. Du kan även som annonsör via några enkla knapptryck importera alla dina AdWords-kampanjer. Sedan så har BING givetvis inte alla AdWords funktioner eller inställningar, men du kommer garanterat att känna igen dig!

Om du vill arbeta med en byrå som har stenkoll på vad som händer inom sökmotorbranschen och är lite nyfiken på annonsering hos BING eller Yahoo – hör av dig!

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *