7 optimeringstips för dina annonser på Instagram

Publicerat av

Att annonsera på Instagram blir mer och mer självklart. Annonserar man redan på Facebook är det ett naturligt steg att även lägga till Instagram som en placering. Man behöver inte ens ha ett Instagram-konto för att visa sina annonser på plattformen. Om du har börjat testa annonsering på Instagram, eller ska börja, här är våra tips för att optimera dina annonser!

1. Hitta dina kunders pain (eller pleasure) points

Första och bästa tipset, varför MÅSTE din potentiella kund ha just din produkt eller tjänst? Du känner din produkt bäst och du vet varför den är bättre än konkurrentens, nu måste du bara förmedla det till potentiella kunder på ett övertygande sätt. Att formulera slagkraftiga texter till dina annonser som övertygar dem som ser annonserna att de MÅSTE ha din produkt eller tjänst tar dig väldigt långt när du jagar konverteringar via Instagram. Detta tips är såklart applicerbart på vilken marknadsföringsmedium du än väljer!

2. Segmentera målgrupper

Kanske har du olika målgrupper beroende på t. ex. var i landet du säljer mest och bäst. Se till att ha koll på vem du vill rikta dig till. Segmentera på plats, ålder, kön och intressen mm. Döp och spara dina målgrupper för att snabbt kunna bygga nya kampanjer riktade till samma personer. Du kan också bygga annonser utifrån kundlistor och/eller göra look-a-likes baserat på dina ursprungsmålgrupper, smart om du vill nå nya kunder som har profiler som liknar de  dina redan befintliga kunder har. Ju mer specifik din målgrupp är, ju större chans är det att du hittar din absoluta sweet spot av människor som älskar dina produkter.

3. Berätta en historia

Alla älskar en bra story. Att förse dina tittare med en riktigt bra sådan kan vara skillnaden mellan att de fortsätter titta och tar till sig ditt varumärke och produkt. Att dra in någon i en annons är en konst, det gäller att vara kreativ och snabbtänkt. Om du kan fånga tittarens uppmärksamhet snabbt, har du större chans att forma en relation och i längden få en konverterande kund.

4. Ha tydliga CTAs

Det här tjatar jag jämt om. Inte för att jag är tjatig utan för att det faktiskt kan betyda stor skillnad i utfall. Att tala om för tittaren vad denne ska göra härnäst kan vara det som skiljer en konvertering från en icke-konvertering.

5. Använd mer rörligt material

Yes, you heard me! Rörligt är fortfarande det hetaste, Rörligt gör det lättare att både förmedla och ta till sig information. Din stora utmaning som annonsör är att nå igenom i det brusiga flödet av innehåll som hela tiden uppdateras. Du som annonserar har en fördel i att du betalar för ditt utrymme i förhållande till de som inte gör det. Så, kan du inte själv ta fram rörligt material så finns det väldigt många duktiga produktionsbolag som är fenomenala på just det.

6. Testa olika format

Annonseringsmöjligheterna utvecklas hela tiden, och det går väldigt snabbt! Var inte rädd för att prova olika format och utforska nyheter på annonseringsfronten, om du är bland de första som provar ett nytt format kommer du säkert (om du har en effektfull och väl inriktad annons) fastna på tittarens näthinna.  

7. Svara på kommentarer på dina annonser

Lika viktigt som det är att svara på de frågor eller feedback du får via kundservice eller andra plattformar, lika viktigt är det att du tar dig tid att svara på kommentarer, frågor eller kritik som du får på dina annonser. Det handlar om att uppmärksamma de som ser din annons och vara tydlig med att vi är medvetna om vilka annonser vi kör.

Där! Några schyssta tips för att öka din konverteringsgrad via dina annonser på Instagram! Har du frågor eller kanske är sugen på att gå en kurs i Facebook och Instagram-annonsering, tveka inte att höra av dig till oss, vi hjälper dig gärna! Vi ger även skräddarsydda lösningar för att just dina behov ska bli tillfredsställda.  

BONUS! För lite inspiration till dina kampanjer på Instagram, kolla här!

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *