2014 – här är trenderna (om du frågar oss)

Publicerat av

Ett härligt år har passerat och det är som bekant dags för ett nytt. Vi blickar in i spåkulan och ser efter vad 2014 har att erbjuda. Strax innan julledigheterna fick alla på TopVisible svara på frågan Vilka trender ser du inför 2014? Så här svarade vi.

 

Jacob Lönroth: Vi kommer att se annonser på fler tjänster från Google med nya annonsformat och ad-extensions. Product Listing Ads, som nyligen lanserades i Sverige, kommer att slå på riktigt under året. Jag tror att remarketing genom mobila enheter kommer att växa rejält, speciellt efter Googles deal med FBX (Facebook Ad Exchange).
Med hjälp av Universal Analytics i kassasystem kommer fler större kedjor börja mäta klick från en annons hela vägen fram till ett köp offline.
Jag gissar också att Apple kommer lansera en konkurrent till Google Glass.

 

Olle Jonsson förutser trender 2014

  • Konfigurationsservrar populariseras
  • Självkonfigurerande applikationer
  • Virtualisering i mobiltelefoner
  • WordPress når självmedvetande
  • Kallfusion runt om hörnet
  • Peak Attention Span
  • Memecoin toppar
  • Memecoin rasar

 

Fredrik Lethin: Gränsen mellan SEO, PR & Social media suddas ut alltmer och företagen satsar mer på content marketing. Mobil marknadsföring och betalning blir vardagsmat vilket leder till att E-handel och traditionell Retail kommer varandra närmare. Vinnarna blir de med hög digital närvaro som också lyckas återspegla erbjudanden, priser och sortiment i den fysiska butiken.

Slutligen vinner MFF allsvenskan och kvalar in Champions League medan HIF åker ur…

 

Hanna Neering: 2014 är året när videoannonsering växer sig allt starkare.
Det började med ett uppsving detta år, men kommer nästa år att spela en huvudroll i content marketing. Snabba, korta filmer att dela och uppmana blir 2014:s hetaste trend.
Och sen får vi givetvis inte glömma vår kära vän #hashtag som kommer synas i de flesta sammanhang framöver. #GottNytt14

 

Rolf Widerström: 2013 var ett spännande år där Google gjorde stora förändringar, med fokus på att skapa så bra sökresultat som möjligt.
Google kommer i 2014 premiera webbplatser som arbetar aktivt med sitt innehåll och content marketing som var det nya stora i 2013 har fortfarande hög fokus. Detta tillsammans med sociala signaler, Google + och authorship kommer inte längre vara ”nice to have” utan snarare ”must have”.

Så fortsatt hög fokus på att leverera unikt content med hög kvalitet och med fokus på användarna står högt på vår lista inför nästa år.

 

Felix Holmgren: 2014 börjar den genomsnittlige internetanvändaren ta säkerhet på allvar, kräver https på alla tjänster som hanterar personuppgifter och försöker lära sig något om kryptografi och möjligen också kvantdatorer.

Det blir vanligare och lättare att frivilligt betala för allsköns imateriella produkter som upphovspersonerna gör tillgängliga gratis.

100-årsjubileet av Baltiska utställningen i Malmö får oss att känna oss hemma i historien och nyfikna på framtiden.

 

Jens Nockert: 2014:s buzzword för webbapplikationer blir ‘offline first’, Firefox OS börjar ersätta Android på low-end smartphones, och OpenCL blir super-hett både i mobilen och i spel.

 

Linus Larsson: Strukturerad data blir det nya svarta nästa år. Vi har sett det användas länge och det blir snart vardagsmat på sökresultatssidorna. Events, artiklar, produkter, recensioner och recept är några kategorier som redan idag utnyttjar möjligheten för sk rich snippets, något som gillas av både Google och sökarna.
Blir det en zombieapokalyps startar jag en cykelspeditionsfirma – borde kanske köpa cykel-zombies.se redan nu?
Och just det, är du inte mobilanpassad är du inte verklighetsanpassad!

Vill du vara med och forma 2014 med oss? Hör av dig!

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *