Knäck konkurrenterna – Så gör du en SEO konkurrentanalys

SEO konkurrentanalys  Dagens blogginlägg kommer att handla om hur du på ett enkelt och intressant sätt analyserar dina konkurrenters landningssidor. Vi väljer att kalla det för en SEO konkurrentanalys. Konkurrentanalyser inom SEO kan göras på en mängd olika vis, men i detta inlägg kommer jag förklara hur jag går tillväga när jag analyserar enstaka landningssidor….

Läs mer

5 intressanta e-handelssiffror från 2016!

E-handelssiffror från 2016 År 2016 är ett minne blott och ett nytt år med nya trender och förändringar är på ingång. Vilka trender och vad som eventuellt kommer att vara populärt under 2017 kan ni läsa mer om här! Men i årets första blogginlägg kommer vi kika på några mycket intressanta e-handelssiffror och statistik som…

Läs mer

Hjälp – hur ska jag internlänka?

Varför ska jag internlänka? Det finns många parametrar att ta hänsyn till när man SEO-optimerar sin site för Google. Många gånger är det svårt att veta vilka olika direktiv och element man ska lägga störst vikt vid. Där är on-page-faktorer som titlar, metabeskrivningar, content, sitestruktur och internlänkar medan det på off-page-delen handlar mycket om externa…

Läs mer

Vad är teknisk SEO?

Teknisk sökmotoroptimering innebär att man undersöker webbplatsen och åtgärdar de problem som kan påverka spindlingen. Vi rekommenderar att ni jobbar med den tekniska sökmotoroptimeringen innan ni hugger tag i onpage – och offpageoptimeringen. Detta eftersom ni bör ha en stabil grund att stå på och att ni inte ska göra åtgärder i onödan. Robots.txt Robots.txt…

Läs mer

Hammad – TopVisibles nya praktikant

Hammad Kabir är TopVisibles nya praktikant. Han har en bakgrund inom teknik och har en masterexamen i elektronik, men har nu valt att inrikta sig mer på området digital marknadsföring. Mycket på grund av hans stora intresse och passion för detta område. Här kan ni läsa mer om Hammad och hans förväntningar på den kommande…

Läs mer

Event tracking i GA – hur fungerar det?

Genom att lägga in spårningskoden för Google Analytics på din webbplats kan du få insikter i var besökarna kommer ifrån, vilka sidor de besöker och hur länge de stannar. När du skapar mål får du möjligheten att spåra exempelvis en sida som har lästs in efter att besökaren har fyllt i ett formulär, ett besök…

Läs mer

Sökmotoroptimering för Baidu i Kina

Tidigare har vi skrivit ett inlägg om att Google inte är den största sökmotorn i alla länder. Förra gången gav vi tips på hur ni jobbar med sökmotoroptimering i Ryssland och nu tänkte vi presentera rekommendationer för sökmotorn i Kina. I Kina är det Baidu som är den största sökmotorn med 82% av sökningarna som görs…

Läs mer

AMP – framtidens konkurrensfördel

Accelerated Mobile Pages är här! I oktober förra året avslöjade Google att de påbörjat ett nytt projekt med sikte på att drastiskt förbättra mobila hemsidors prestanda. Projektet har gått under namnet “Accelerated Mobile Pages project” och lanserades i slutet av februari i år. Men vad är egentligen AMP och vad kommer framtagandet av denna nya…

Läs mer

Starta eget, något för alla?

Den här veckan gästbloggar Fredrik Bergström och Oskar Hagelbäck från Firmify hos oss. Firmify har varit kund hos oss på TopVisible sedan januari 2014. Vi har tillsammans arbetat med digitala strategier både inom SEO, PPC och sociala medier. I detta blogginlägg tipsar de om hur du startar eget på ett enkelt sätt.  Undersökningar visar att…

Läs mer