Sommar på TopVisible

Vad ska du göra i sommar?

Publicerat av

Sommaren – den bästa tiden för certifiering!

Sommarmånaderna är den perfekta tiden för jordgubbar, hängmatta och en bra bok. Eller strandhäng, sena kvällar utan måsten och i mitt fall att stanna inne en hel dag trots 25 grader och sol ute – bara för att jag kan! Men, nu ska jag sluta läska er med mina sommarplaner och ge er något att bita i.

Google AdWords

För att bli en AdWords certified professional behöver du klara provet AdWords Fundamentals samt ett av följande sex prov:

Search Advertising

Provet fokuserar på textannonseringen med innehåll som hur du skapar, optimerar och mäter dina sökkampanjer.

Display Advertising

Hur fungerar displayannonsering och vad är best practice för annonsering i displaynätverket? Det är vad provet handlar om.

Mobile Advertising

Provet testar bland annat dina kunskaper i hur mobilannonsering fungerar med både fokus på specifika strategier för bud och inriktning i mobil. Hur du mäter konverteringar och ad performance.

Video Advertising

Både grundläggande och avancerat om hur du når dina mål med videoannonsering, vilka format du kan använda i annonseringen och hur du skapar kampanjer.

Shopping Advertising

Lär dig att skapa bra kampanjer i Google Shopping – provet fokuserar bland annat på hur du skapar ett Merchant Center account, hur du skapar och optimerar dina kampanjer och hur du jobbar med budgivning.

Facts:

Proven består av 63-100 frågor med svarsalternativ som ja/nej och multipla svarsalternativ. Du har 90 minuter på dig att svara på alla frågor och skulle du inte klara testet på första försöket måste du vänta 1 vecka innan du får försöka igen. Det krävs 80% korrekta svar på provet för att du ska klara det och bli certifierad!

Ps. Vill du få en riktigt bra grund att stå på inför certifieringen kan jag varmt rekommendera att gå vår grundkurs i Google AdWords som finns både i Malmö och Stockholm.

Google Analytics

För att klara certifieringen i Google Analytics kan jag rekommendera följande två studieguider – Digital Analytics Fundamentals och Google Analytics Platform Principles som förberedelse. Det finns även möjlighet att komplettera detta med en grundkurs i Google Analytics hos oss!

Läs mer om certifieringen här.

Bing Ads

Bing erbjuder möjligheten att certifiera sig och bli en Bing Ads Accredited Professional, inför provet lär du dig bland annat hur du optimerar dina annonskampanjer och hur du maximerar din rapportering.

Här hittar du allt förberedande material till provet, lycka till!

Facebook Blueprint

Bli en Facebook Certified Professional med Blueprint. Under 2016 kommer möjligheten att certifiera sig så wait for it… Under tiden kan du signa upp för information här och gå en av våra utbildningar i Annonsering på Facebook och Instagram i Malmö eller Stockholm!

 

Andra certifieringar

Nu är ju inte Google och Bing de enda aktörerna på marknaden, vill du arbeta med andra stora sökmotorer som exempelvis kinesiska Baidu och ryska Yandex så finns det all möjlighet att certifiera sig i deras annonseringssystem.

Hubspot har ett gäng med certifieringar som är både kostnadsfria att ta och öppna för allmänheten.

Med detta önskar jag er en riktigt fin midsommar – hoppas att solen skiner på er och att ni hittar rätt bok för hängmattan! Själv ska jag ge mig på Analytics-certifieringen (igen). Har ni tips på fler grymma certifieringar? Tipsa gärna i kommentarerna!

Dela gärna!

4 Comments

John

Tack för en intressant artikel! Vilka certifieringar är mest relevanta att ha om man siktar på att landa ett jobb inom PPC? Search och Display?

Reply
Anna-Karin Persson

Hejsan John, om du ska landa ett jobb inom branschen och inte har någon erfarenhet skulle jag egentligen vilja råda dig att ta alla certifieringar för att stå ut i mängden. Men den vanligaste certifieringen att ta annars är Search. Om du endast ska välja en till så hade jag gått efter vad du själv tycker är intressant!

Ha en riktig fin sommar,

Anna-Karin

Reply
Matte

Certifierad och klar (iaf Search). Men undrar över en grej inom AdWords. Går det att se klickpriser för olika sökord någonstans utan att ha ett betalande livekonto? Hittar bara statistik med antal klick på sökord etc. Tack på förhand!

Reply
Anna-Karin Persson

Hej Matte,

Grymt bra jobbat!! I sökordsplaneraren kan du se ett föreslaget bud utan att behöva ha kampanjer igång, du måste ha ett konto men det behöver inte vara aktivt. Om du inte får det att funka, slå mig gärna en signal 🙂

Ha det fint,
Anna-Karin

Reply

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *