Vad är Universal Analytics?

Publicerat av

 

Tidigare i år introducerades Universal Analytics som den nya driftstandarden för Google Analytics.
Det är också den plattform som Google kommer att utveckla nya funktioner på i framtiden.

Tidigare har vi i princip enbart mätt besökare till en webbsida, medans vi nu får vi möjligheten att mäta väldigt mycket mer. Google Analytics är baserat på en produkt (Urchin) som Google köpte 2005, men som egentligen utvecklades redan 1998. GA har självklart vidareutvecklats sedan dess och gett oss möjligheter att göra en hel del ganska så sofistikerade mätningar, men har hela tiden byggt på grundiden, att vi mäter besök till en webbsida.

Universal Analytics förändrar sättet vi analyserar våra besökare på och bland nyheterna handlar det främst om hur vi hanterar data och hur detta ger oss ökade möjligheter att följa våra besökare.

Många personer har idag en mobil, en tablet och en stationär/bärbar dator vilket leder till att när den samma person besöker vår webbplats från de olika enheterna uppfattas han av GA som olika personer till trots för att det är en och samma person från olika enheter.

Universal Analytics bygger på att vi mäter uppförandet hos våra besökare oberoende av plattform och enhet.
Vi kan synkronisera onlinedata med offline och skapa en samlad bild av våra marknadsinsatser.
Vi kan alltså importera data från vårt CRM-system och till exempel knyta demografidata med användarid och således se hur olika åldersgrupper interagerar på olika sätt med vårt innehåll.
Föreställ er att Google Analytics inte bara registrerar sidvisningar och events på er webbsite men också börjar registrera händelser, som sker via andra teknologier.
Kanske även offlineförsäljning genom ert CRM-system?

Vi ser Universal Analytics som en väldigt viktig del i framtida analysarbete.
Det alltmer komplicerade medialandskapet ställer höga krav på våra analysverktyg och Universal Analytics ger oss många spännande nyheter som kan ge oss en bättre helhetsbild av vår marknadsinsats.

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *