Robotar i Google Analytics – hitta dem!

Publicerat av

Är besökarna på din hemsida glada, syreälskade människor eller onda, illasinnade robotar? Inte helt säker? Oroa dig inte, det finns en lösning.

Come with me, if you want to live!

Även om inte robotarna på din hemsida är utsända av Skynet för att förstöra framtiden (eller nutiden) kan de ställa till med nog oreda i ditt Google Analytics-konto. De skjuter inte hagelgevär eller crashar helikoptrar, men de kan få din bounce rate att skjuta i höjden och fullkomligt crasha din konverteringsfekvens.

Varför besöker robotar min webbplats?

Det finns givetvis många anledningar till att robotar eller spindlar besöker er webbplats. Vissa vill vi gärna ska besöka oss, t.ex Googles spindlar eller vissa mjukvaror vi använder, t.ex olika ping-tjänster. Det finns också betydligt mer illasinnade robotar som är ute efter att sänka din server eller öka annonsvisningar eller liknande.

Hur vet jag om vår webbplats är utsatt?

Alla webbplatser är på ett eller annat sätt besökta av robotar, vilket ofta inte är problematiskt. I de allra flesta fallen kan robotaras trafik synas i Google Analytics, men de är så försvinnande lite att man inte behöver bry sig.
Det finns dock vissa förebyggande saker vi kan göra i Analytics för att få stenkoll på detta. TopVisible råkade nyligen ut för en robot-attack när vi plötsligt fick tusentals besök från olika ställen i USA. Vad dessa besöken hade gemensamt var att de bara besökte startsidan, stannade i 0 sekunder och alltid hade 100% bounce rate. Eftersom vår webbplats är uteslutande på svenska var slutsatsen enkel. De var illasinnade, hemska robotar hitskickade från framtiden.

 

 

Som ni ser på grafen ovan var det oerhört tydligt att något hände runt 7 juli. Har man ibland den här typen av peakar kan de vara svårare att upptäcka. Då kan de vara smart att använda sig av en dashboard för att hålla ett öga på avvikande trafik. Jag har satt ihop en enkel dashboard åt er som kan hjälpa er med detta.

Lägg till dashboarden på ditt Analytics-konto så tar jag dig igenom alla widgets.

1. Sessions and Bounce Rate by Hostname

Ett vanligt sätt att förstöra någons analytics-konto på är att man snor kontonumret och lägger in det på en helt orelaterade (oftast spammig) webbplats. Se till att ni bara ser er egen domän i listan.

2. Search bots by Service Provider

Vad ni ser här är ett cirkeldiagram som visar fördelningen av vissa speciellt utvalda Service Providers. Jag har valt att filtrera fram ett gäng internet operatörer för att se om någon av sökrobotarna dyker upp i Analytics.
Avancerat: Det RegEx som används i filtrer baseras på den här artikeln. http://www.lunametrics.com/blog/2013/09/05/filter-bots-google-analytics/

3. Visiting countries outside the Nordic

Har du en svensk webbplats med svensktalande besökare? Kika lite extra noga på andra länder för att se om något land sticker ut. På denna widget finns ett filter som exkluderar Sverige, Norge, Danmark, Finland och (not set).
Avancerat: Lägg till eller ta bort länder genom att lägga till | och landet på engelska tex |Iceland

4. Sessions and Bounce Rate by Service Provider

Om ni använder t.ex en ping-tjänst som av misstag visas som besök i Analytics kan man ofta se detta genom att en viss internetleverantör (Service Provider) står för många besök med en väldigt hög bounce rate.

Även om inte dessa enkla widgets ger svar på alla frågor om robotar kan de hjälpa er att snabbt se om det finns avvikelser som behöver tittas närmare på. Hur man gör för att filtrera bort dessa robotar återkommer vi till i Del 2 – tills dess är ni välkomna att kontakta oss, så hjälper vi er!

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *