Google Tag Manager – därför ska ni använda det!

Publicerat av

 

Att mäta besökare och spåra händelser på webben kan vara enkelt. Även den minst tekniske utövaren kan lyckas skapa ett Google Analytics-konto, klistra in trackingkoden på hemsidan och börja se besökarna ticka in. För att spåra mer i detalj eller för att göra vissa anpassningar av spårningen kräver dock mer teknisk kompetens och det blir snabbt väldigt tekniskt. Därför krävs det ofta av oss konsulter att vi har en viss teknisk kompetens, framför allt inom javascript, vilket vi på TopVisible givetvis har.

Det är inte dock inte alltid att den tekniska kompetensen i sig räcker. Ni som jobbar med Google Analytics och hemsidan är i regel marknadsfolk med hög kompetens inom strategi, marknadsföring och den egna branschen. Utöver er finns det en IT-avdelning, en tekniskt kompetent medarbetare eller en webbyrå. Någonstans i gränslandet mellan dessa avdelningar landar uppgiften med implementering av t.ex Google Analytics-kod, remarketing-snippets* eller EventTracking**.

 

Google Tag Manager fyller gapet mellan IT och marknad

Det Google gjort för att hjälpa marknadsavdelningen att snabbt justera, lägga till eller ta bort trackingkod är att lansera verktyget Google Tag Manager. IT-avdelningen lägger in en (1) kodsnutt på hemsidan och resten sköts i Googles verktyg. Med hjälp av tre parametrar, tagg, regel och makro – kan vi konsulter tillsammans med marknadsavdelningen lägga till Google Analytics-kod, spåra klick på specifika knappar, spåra konverteringar för e-handel osv helt själva!

Verktyget i sig kräver förvisso fortfarande en del träning och teknisk kompetens, men fördelarna och förtjänsten med verktyget är snabbt att greppa! Idag finns det egentligen ingen anledning att inte använda Google Tag Manager, även om man inte just nu gör någon specialspårning. När du väl vill börja spåra mer detaljerade grejer löser vi det oerhört mycket snabbare med Tag Manager än utan.

Är Google Tag Manager något ni redan är igång med? Kommentera gärna eller hör av er på mail om ni vill komma igång med Google Tag Manager och mätbara målsättningar i Google Analytics!

 

* En remarketing kod-snippet hjälper oss identifiera besökare som besökt vår hemsida, men som inte genomfört ett mål eller gjort ett köp. Med hjälp av olika metoder, oftast cookies, kan vi hjälpa besökaren på traven, genom att påminna hen med annonser lite då och då.

** Ett javascript-event är en webbläsarhändelse som kan skickas till Google Analytics. Det kan t.ex vara klick på en knapp, mus över en yta, tangentklick och mycket mer. Helt enkelt interaktioner som kan hjälpa oss förstå besökarna.

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *