Google Analytics Content Experiments ersätter Google Website Optimizer

Publicerat av

För 6h sedan gick Google ut officiellt och berättade att Google Website Optimizer nu kommer att ersättas helt av Google Analytics Content Experiments vilket innebär att experiment såsom A/B-tester nu kommer att kunna köras direkt inne i Google Analytics.

 

Det nya upplägget i Google Analytics Content Experiments kommer att vara enklare och underlätta för nya användare att sätta sig in i och utföra A/B-tester, speciellt eftersom detta nu är fullt integrerat i Google Analytics. Några av fördelarna är just den smidigt integrationen i Google Analytics och att avancerade segment nu kan användas tillsammans med A/B-tester för att få insikt över vilka besökare de nya versionerna fungerar bäst för.

Några av begränsningarna är att multivariata tester inte lägre verkar vara tillgängliga, något som Google förhoppningsvis kommer att stödja snart igen genom Google Analytics Content Experiments. En annan begränsning är antalet variationer per test som får en övre gräns på 5 st per test.

Uppdateringen innebär att Google Website Optimizer kommer att försvinna helt (alltså även rapporter och resultat inne i verktyget) redan den 1:a augusti 2012 så det kan vara ett bra tips att så fort som möjligt flytta över era tester till Google Analytics Content Experiments.

Nedan hittar ni videon som Google lanserade i samband med uppdateringen om att Google Analytics Content Experiments nu ersätter Google Website Optimizer:

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *