analyticsdagarna-Google_analytics

TopVisible + Analyticsdagarna = SANT

Publicerat av

Den 30:e Maj var vi från TopVisible på Analyticsdagarna som är en konferens skapad av ”Summit and Friends” där vi från TopVisible även är partners.

Agendan på Analyticsdagarna är digital analys där inbjudna talare berättar om deras resa inom digital analys och hur de använder Google Analytics.

Jag tänkte förmedla mina tankar för denna dagen, vissa frågor och tankar som jag fångade upp under dagens gång och jag kommer berätta kortfattat om de talar som väckte mest intresse för mig.

 

”Sweden’s leading event within marketing measurement and digital analytics” – Analyticsdagarna 2017.

analyticsdagarna malmö

Dagen började med att moderatorn för Analyticsdagarna, Brian Clifton, inledde med Google Analytics resa. 2005 hade Google Analytics 30 000 konton. 14 november och en vecka framåt hade Google fått 100 000 signups, WOW! Efter denna resa var Google tvungna att ”pausa” alla signups eftersom servern inte klarade av fler registreringar.

2015 har 30+ miljoner webbsidor Google Analytics. Vilken utveckling! Brian pratade om att Google Analytics är uppsatt i 4 olika faser.

Fas 1 handlade mycket om att adaptera. Att de viktigaste verktygen skulle finnas och vilka de viktiga verktygen var.

Fas 2 handlade om att bygga ut verktyget med fler verktyg och att försöka hänga med i utvecklingen.

Fas 3 handlar om att integrera flera verktyg tillsammans. Nya integrationer har skapats (Google Search Console t.ex).

Brian nämnde att Google Analytics har gått från ”pie-charts” dvs pajdiagram, till mer visuell information som är lättare att ta in och förstå.

För att läsa mer om vad Google Analytics håller på med just nu kan du läsa det här:
https://analytics.googleblog.com/

Visste du att:

  • 29 % av installation av Google Analytics är korrekt (alltså 2/3 av alla webbplatser med GA har installerat felaktigt).
  • 26% av alla webbplatser har E-commerce tracking.
  • 25% spårar sina kampanjer på rätt sätt.

Efter Brian Cliftons fantastiska inledning var det dags för Kasper Olsen.

Kasper Blicher Olsen jobbar på Google i Köpenhamn. Casper pratade om dagens komplexa kundresa och hur vi måste arbeta för att mäta denna komplexa resa och hur vi mäter det i Google Analytics.

Casper säger att vi försöker hitta det perfekta verktyget för mätning. Ju mer tekniken utvecklas desto fler ”touch points” får kunden, desto svårare blir det att mäta.

”Vi måste gå ifrån vårt mindset med att kunden gör en interaktion i en kanal”

Kasper tryckte på tre frågor som han tyckte var viktiga för att lyckas.

  • What matters to our business? Do metrics match objectives?
  • What’s working? Do we know what really driving results?
  • What’s possible? What else can drive outcomes today and over time?

I slutet av Caspers presentation nämnde han några intressanta punkter som jag tänkte berätta för er:

  • 90% av alla kunder startar på en enhet och avslutar köpet på en annan.
  • Titta över hur siffrorna ser ut för era olika enheter och jämför enheterna mot varandra.

Det sista Casper nämnde var att ett ”nytt” verktyg är påväg till den svenska marknaden.
”Google Attribution 360”. Läs mer om det här!.

Karolina Starkhammar arbetar som digital data & analytics manager på L’ORÉAL i Köpenhamn.

Karolinas huvudpunkt handlade om:

”Web analytics to make advertising more relevant, interesting and impactful”

Alltså, hur man gör annonsering genom Google Analytics mer relevant, mer intressant och framförallt, mer effektfull.

”Hur man använder kunddata och inte drunkna i all annan data”.

L’Oréal har gjort en digital resa som är häpnadsväckande. År 2013 spenderade L’Oréal 98 % av sin marknadsbudget på offline-annonsering – alltså TV, tidningsannonser o.s.v. 2016 spenderade L’Oréal 63 % på offline marknadsföring. Vilken skillnad i fördelning!!

L’Oréal har över 30 olika märken i hela Europa. En svår sak för henne var att organisera och sätta upp properties och views i Google Analytics så att alla data, från alla länder och märken blir rätt.
L’Oréal bygger enligt Karolina ”A solid data empire through CRM, Media and audience building”.

Alltså, L’Oréal som innan hade mycket data och tracking ute hos sina retailers och brand för sig.  Nu äger L’Oréal all sin Google Analytics data.

Karolinas tips till de som ska starta med Google Analytics och till de som var på analyticsdagarna är att ”Start with the basics”:

Börja att implementera det viktigaste och standard implementeringen och ta det sedan därifrån. Blir det inte rätt från början blir det inte rätt någonstans senare. Använd spårning på webbsidan. Om du är en E-handel, använd ”E-commerce tracking”.

Dagens sista talare var Linus Larsson.

Linus är en före detta anställd på TopVisible och arbetar nu på Thule Group.

Analyticsdagarna-Google-Analytics

Linus talade om vikten att använda rapporter och dashboards, hur viktigt det är för både företag och byråer att använda sig utav dashboards för att se resultat för företaget.

Enligt Teradata så vill 78 % av de som deltog i undersökningen vara mer data drivna. Medan 33 % inte ville ha mer data.

Varför vill du ha en dashboard?

En dashboard med siffror från Google Analytics ger dig bättre access och ett annat förstående för både dig och dina kollegor om hur företaget går. Det finns möjlighet att jämföra med föregående år, föregående månader osv.

Själva uttrycket dashboard betyder egentligen att man samlar data och visar upp datan på en enda plats. Data måste vara enkelt att konsumera, enkelt att förstå och enkelt att nå.

Att ha en enda sida med mätvärden för ett företag fungerar inte. Beroende på vilken avdelning eller vilken position du har, desto viktigare är vissa siffror och mätvärden. Dela upp mätvärden på företagets olika dashboards.

Viktiga punkter från Linus presentation

En dashboard för SEO, en för Google Adwords och en för interna mål.

  • Använd rätt färger för siffror som är bra (grön), oförändrat / neutral (gul) och dåligt (röd). Ha några värden som ständigt förändras för att det blir mer föränderligt och dashboarden ser aldrig likadan ut. Och ha någonting som består, som inte förändras.
Analyticsdagarna-Google-Analytics

Såhär bör en Dashboard vara uppdelad.

Det sista jag tänker berätta för er angående Google Analytics och Analyticsdagarna är att man måste hitta rätt verktyg för dashboarden.

Jag (och Linus Larsson) rekommenderar att använda antingen Geckoboard – läs mer här. Eller Google Analytics egna verktyg ”Google Data Studio”.

Här gäller det att hitta det verktyg som passar dig bäst.

Analyticsdagarna-Google-Analytics

Dessa 2 alternativ föredrar jag och Linus att använda.

Som en summering av dagen så vill jag berätta att alla talare var väldigt intressanta, men de jag berättade om i bloggen var de som verkligen fick mig inspirerad.

Håll utkik på Summit and Friends hemsida.

Kolla även in Google Analytics egna blogg. Som jag länkade i början av blogginlägget. Mycket spännande information och funktioner om Google och Google Analytics personalen själva bloggar.

Tack för mig!

Victor

analyticsdagarna-Google-Analytics

 

 

Dela gärna!