Varför ska man använda sig av Googles AMP?

AMP – framtidens konkurrensfördel

Publicerat av

Accelerated Mobile Pages är här!

I oktober förra året avslöjade Google att de påbörjat ett nytt projekt med sikte på att drastiskt förbättra mobila hemsidors prestanda. Projektet har gått under namnet “Accelerated Mobile Pages project” och lanserades i slutet av februari i år. Men vad är egentligen AMP och vad kommer framtagandet av denna nya teknik innebära för digitala marknadsförare och webbsidors inkommande mobiltrafik?

Vad är Accelerated Mobile Pages?

AMP eller Accelerated Mobile Pages, är en förenklad version av den mobila webbsidan. Istället för att den normala HTML-koden läses in när en mobilsida laddas, har Google tagit fram en ny version som kallas AMP-HTML.

AMP-HTML-versionen är med och sållar bort de tyngre elementen på den vanliga mobilsidan, så att laddtiden helt enkelt förkortas. JavaScript och tredjeparts-script är exempel på element som tas bort när accelerated mobile pages-versionen aktiveras.

Enligt Google kan en accelerated mobile page laddas hela 15-85% fortare än en sida som inte använder sig utav AMP, vilket är otroligt imponerande siffror. I samband med lanseringen av AMP-projektet publicerade Google en guide om hur man skapar en webbsida med AMP HTML-kod.

Bild som visar på skillnad på en webbsida med AMP och en utan.

Ovan ser du en jämförelse mellan en sida som använder AMP till vänster och en vanlig mobilsida till höger.

 

Lanseringen av AMP har dock renderat en del oro hos digitala marknadsförare. När AMP-versionerna aktiveras, skalas som sagt mobilsidan ner och en del element som jobbar i det dolda inaktiveras. Däribland olika bakomliggande features som digitala marknadsförare behöver för att exempelvis samla information eller göra sina ads synliga.

Trots att AMP alltså i nuläget inte är helt optimalt för marknadsföring i mobil, finns det två andra stora fördelar med dessa blixtsnabba mobilsidor;

Bättre ranking

Att Google numera sätter högt värde i mobilvänliga sidor, klargjordes tydligt under lanseringen av “Mobilegeddon”-algoritmen förra året. Webbsidor med mobilanpassning steg i ranking på Googles träfflistor. Webbsidor med AMP kommer absolut inte vara ett undantag. Snarare tvärtom.

Google hävdar att AMP, som är speciellt framtaget för att ge en god användarupplevelse och ha kort laddtid, kommer resultera i en rejäl rankingboost för de som väljer att använda sig utav det.

Snabbare laddtid = Fler pageviews och fler ad views

Enligt färska undersökningar lämnar mer än 40% av besökarna en webbsida ifall den inte laddar fortare än tre sekunder. En siffra som tros vara ännu högre på mobila webbsidor. Användandet av accelerated mobile pages bör därför ligga i allas intresse. Användarna får en bättre upplevelse och snabbare laddtid medan ägarna av webbsidorna får mindre avhopp och på så sätt kan visa fler ads och fler sidor. Win win för båda parter!

AMP befinner sig fortfarande i startgroparna och där finns naturligtvis mycket utrymme för förbättring. Speciellt när de kommer till de bitar som berör marknadsföring i mobil. Men trots vissa brister rörande ads hos AMP, har Google säkerställt att all trafik som kommer från AMP kan mätas och spåras precis som vanligt i Google Analytics.

Att våga hoppa på accelerated mobile pages-tåget redan idag är kanske för snart. Men inom det närmaste kommer dessa snabbladdande mobilsidor troligtvis vara en enorm konkurrensfördel att inneha – vilket är värt att fundera över!

Behöver du kanske fräscha upp minnet i Google Analytics innan implementerandet av AMP? Boka in dig till en av våra kurser i Google analytics!

 

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *