Gänget på TopVisible sommarfest

Preppa för hösten: Tips på grymma källor till statistik!

Publicerat av

Hur kan statistik användas?

En av de viktigaste sakerna en kan göra för att veta om en satsning är värd att göras är att göra ordentliga efterforskningar med statistik i ryggen. Har du exempelvis funderingar på att flytta ut din butik på nätet, satsa på en ny produkt, bredda din målgrupp eller så kanske du undrar hur många som egentligen använder sig av sociala medier? Det är lätt att göra antaganden och gissa sig fram, men statistiken ljuger inte (för det mesta iallafall). Var smart och gör din läxa, jag lovar att du kommer att lära dig en hel del nytt på vägen!

Jag tänkte i detta mitt-i-semestern inlägget tipsa om några av de källor till statistik och information som jag brukar använda mig av. Vill du att någon källa ska läggas till i listan – tipsa gärna i kommentarsfältet!

Stora reklamkakan 2016

Som varje år släpper Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) den stora reklamkakan där vi kan se hur reklaminvesteringen sett ut under föregående år. Speciellt intressant för oss som jobbar med onlinemarknadsföring är att se hur investeringen i sociala medier och digitalt överlag fortsätter öka.

Från IRM kan du köpa rapporter om bland annat influencer marketing, programmatic och annonsering på den nordiska marknaden. Dessa rapporter hittar du här.

Stora reklamkakan 2016

 

e-handel

Postnord släpper flera gånger per år rapporter med statistik för e-handeln – både i Sverige och i Norden. I rapporterna kan vi bland annat läsa om vilka branscher som går framåt, hur handeln över gränserna ser ut och vad i köpupplevelsen som är viktigt. Ni hittar Postnords rapporter här!

Statistik e-barometern Q1 2017

Från e-barometern Q1 2017

 

SEO/SEM

För att veta vad du ska optimera för i sökmotorerna kan du antingen gå in på hemmaplan, kolla i Google Search Console efter vanliga sökningar för att hitta dig. Se i Google AdWords sökordsplaneraren där du får ett hum om antalet sökningar som görs. Även Google Trender visar dig vad som är populärt på nätet just nu (och retroaktivt). Använd dig av all denna statistik för att bygga en sökordsstrategi.

Sen handlar det ju om att veta vad som faktiskt är rankingfaktorer, Local SEO Guide har tagit fram en rapport baserad på fler än 100 faktorer och 30 000 företag. Intressant läsning som du hittar här!

”Google My Business (GMB) signals had a strong showing. Things like Reviews and Photos and having an Owner Verified (OV) profile correlated with positive GMB performance”

Bästa Hubspot har samlat massvis av statistik att grotta ner sig i, det rekommenderar jag varmt dig att göra 🙂

”61% of marketers say improving SEO and growing their organic presence is their top inbound marketing priority.” 

Sociala medier

Internetstiftelsen i Sverige, IIS, tar fram flertalet rapporter om svenskarnas beteenden på våra sociala medier som är super-intressanta. Du kan få rapporter och information om hur vi använder sociala medier som hjälper dig i din strategi för närvaro i dessa medier. Du hittar rapporten om Svenskarna och sociala medier här!

Statistik från Svenskarna och sociala medier 2016

Statistik från Svenskarna och sociala medier 2016 (IIS).

There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics?

Såklart, som med så mycket annat måste en ta statistik med en nypa salt. Allt som står i undersökningar är inte applicerbart på just din verksamhet. Ett sätt att säkert veta är att utföra dina egna undersökningar  – använd dig av formulär eller fråga dina kunder, grannar, familj, vänner, ovänner och ta fram din egen statistik.

Lycka till och ha en fin sommar!

Vill du veta mer om hur du får fram användbar statistik från Google Analytics? Vi har både grundkurser och en avancerad kurs i Stockholm och Malmö. Läs mer om dem här!

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *