Caroline Skogh praktikant på TopVisible

Content marketing VS. Content marketing strategy

Publicerat av

Vi ska börja med att reda ut begreppen content marketing strategy – som man kan översätta rakt av till innehålls marknadsförings strategi och content strategy – som då blir innehållsstrategi. Vad är då skillnaden på dessa? Eller finns det någon skillnad? Första spontana svaret är – Ja, självklart är det skillnad! Men det är en relativt suddig linje mellan begreppen om man inte är bekant med dem. Att dem ofta används gemensamt och hipp som happ blandas ihop är helt förståeligt.

Tanken med content marketing är att attrahera nya kunder samt att behålla sina befintliga genom att ständigt skapa ett relevant och värdefullt innehåll med avsikt för att förändra eller kanske helt enkelt bättra på kundens beteende lite. Kort sammanfattat kan man säga att content marketing är en slags konst att kunna kommunicera med sina kunder samt sina potentiella kunder utan att sälja. Att jobba med content marketing är (tyvärr) ingen punktåtgärd som man snabbt kan fixa ihop eller på något vis lösa, det är en pågående process.

Content-marketing-bubble

Det finns en mängd olika varianter av marknadsföring men mycket av den är idag irrelevant och/eller saknar helt värde. Traditionell marknadsföring är ett annat kapitel men det vi kan snabbt och enkelt konstatera är att den sakta men väldigt säkert dör ut. Genom bra content marketing vill man få personen att läsa – tänka – (och förhoppningsvis) agera annorlunda. Vi vill nå ut med det rätta meddelandet, i det rätta formatet, till de rätta människorna, i rätt tid.

 

”Google has made it crystal clear that it will always favor content that is valuable to people over content that is written primarily to rank for Google.”
– TNW News (2015)

 

Vad innebär content strategy då? Innehåll och strategi – två enkla ord som vi alla förstår men ändå har så svårt för att förklara. Jag tycker själv det blir enklare om man vänder på dem – strategi innehåll – ja, men eller hur? Kort och gott, en strategi för ditt innehåll. Att ha både en content marketing strategy och en content strategy dokumenterat som en tydlig vägvisare kan bli nyckeln till er framgång! Din content strategy behöver stödet av din content marketing strategy, utan båda delarna faller de.

images

Om man skulle fråga ett företag om hur deras strategi ser ut skulle antagligen svaren variera mellan att de inte har någon strategi eller att de har en men den finns inte dokumenterad och en viss procent skulle nog bara svara att de inte vet. De företag som har en strategi – jätte bra – men som inte är dokumenterad – synd, då faller plötsligt allt.

Värderingar och vision, ja det är något som alla företag bör ha. Eventuellt åker man iväg på endags konferens eller har ett kort möte. Det fastställs ett par fina meningar och sen hamnar de nedskrivet i en pärm liggandes någonstans. Tips, använd det och lev efter det! Exakt samma sak gällande er strategi, kika på den (ofta) och se till så att all personal vet vad den innebär. Det är lov att ändra och det bör ändras, i takt med att företaget förändras så bör även er strategi förändras. Nedskrivet och mätbart – check!

Behöver du hjälp med att skapa en strategi för content marketing? Kontakta oss så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa er!

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *